Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Rabobank: "Telers produceren verkeerde producten"

Steeds meer glastuinbouwbedrijven gaan failliet. Volgens de Rabobank produceren de tuinders de verkeerde producten. "We zien steeds meer tuinders die de rente en aflossing niet kunnen betalen", zegt Ruud Huirne, directeur Food en Agri bij de Rabobank, tegen de NOS. De bank wil dat de telers een nieuw verdienmodel maken. "Wat je nu ziet, is dat de prijzen te laag zijn, waardoor telers in de financiƫle problemen komen."

Snoeptomaatjes
De markt is verzadigd. De laatste jaren was er meer aanbod dan vraag, wat leidt tot lage prijzen. Door de boycot van Rusland is het aanbod nog groter geworden en liggen de prijzen nog lager. In feite denken de telers te weinig na over wat ze produceren, vindt de Rabobank. Telers kweken al jaren paprika's en blijven paprika's kweken, terwijl daar niet altijd behoefte aan is. "We produceren voor een deel de verkeerde dingen, daar moeten we wat aan doen."

Huirne noemt als voorbeeld de kleine snoeptomaatjes. "Die zijn geliefd bij de consument. Zorg dat daar dan meer van komt en schroef de productie van die grote trostomaten terug. Oftewel, let meer op de markt."
Innovatie


Bekijk hier een video waarin Richard Hartensveld reageert op de conclusies van de bank.

LTO Glaskracht bevestigt het beeld dat de bank schetst: toenemende concurrentie, te veel partijen die dezelfde producten verkopen.

"Er valt nog wel wat te verbeteren bij de telers", zegt ook voorzitter Nico van Ruiten van LTO Glaskracht. "Maar het is de laatste tien jaar zo gegroeid, dat verander je niet zomaar".

De sector praat over een andere aanpak. "We moeten tot een meer vraaggestuurde productie komen. Daarnaast werken we aan marktinnovatie, dus nieuwe producten en concepten, en aan het merkenbeleid van Nederlandse producten. Dat houdt in dat tomaten niet meer anoniem in het schap liggen, maar dat de herkomst wordt vermeld en specificaties zoals duurzame teelt," zegt Van Ruiten.

Lees meer bij de NOS

Publicatiedatum: