Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
design thinking day

"Introduceer AGF-gewoonte bij jongeren"

Binnen de sector wordt vaak genoeg gepraat over het verhogen van de AGF-consumptie - maar wat gebeurt er als je mensen buiten de sector hierover laat nadenken? In oktober zijn 20 designers, ambtenaren, ICT'ers, ouders, studenten en professionals uit de Agri-Food sector gemengd om hierover na te denken. Dat gebeurde op de Design Thinking Day, onderdeel van de Dutch Design Week 2014



Er zijn door de deelnemers supermarkten, biologische winkels en lunchrestaurants bezocht, waar met consumenten en personeel is gesproken. Met Design Thinking Tools zijn de resultaten verwerkt tot een aantal service-concepten. Deze kunnen worden gebruikt om de huidige negatieve trend om te buigen naar een groter aandeel verse groente en fruit in de consumptie.

De belangrijkste inzichten en resultaten zijn:

• De consument heeft behoefte aan eerlijke, transparante informatie over zowel de herkomst van de producten als over de drijfveren van de aanbieder van de producten. Men wil geen valse argumenten meer. Authenticiteit is belangrijk en men gaat de smaak weer belangrijker vinden dan de buitenkant.

• Klanten willen weer graag worden geholpen door mensen met kennis over de producten en met name jongeren willen informatie over de bereiding van groenten en fruit.

• Klanten willen een fysieke beleving, producten kunnen proeven, iets met de producten doen.

• Er is geen angst voor ICT, de inzet van beeldschermen en smartphones, maar het moet zo min mogelijk extra handelingen opleveren.

• Voor een gedragsverandering, met name bij jongeren, wordt gezocht naar concepten die een gewoonte introduceren, een (dagelijks) terugkerend ritueel.

Deze resultaten kunnen een goede signaalfunctie hebben en worden gebruikt voor het bepalen van de richting, die door de groenten- en fruitbranche moet worden ingezet. De opgeleverde concepten kunnen een startpunt zijn voor vervolgonderzoek en verdere ontwikkeling van oplossingen, die aansluiten bij de veranderende behoeften van consumenten.

Lees het hele rapport hier.
Publicatiedatum: