Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje knoflookareaal 5% kleiner



Op de Algemene Vergadering van knoflooktelers analyseerde de Spaanse knoflooksector het seizoen 2015/16. De sector verwacht een areaaldaling van 5% die voornamelijk van invloed is op witte en paarse knoflookrassen in de regio Castilië-La Mancha.

"De markt maakt geen onderscheid tussen Paars- en Spring-knoflook in termen van prijzen. Hoewel de Paarse knoflook altijd bekend heeft gestaan ​​om zijn hogere kwaliteit, heeft deze knoflook een lager rendement. Gezien de daling van de winstgevendheid maken veel producenten de overstap naar de Spring-knoflook, die productiever is," stelt Luis Fernando Rubio van de ANPCA. Er zijn echter weinig studies naar knoflook in vergelijking met andere producten. Het ANPCA wil dit bevorderen om de problematiek met betrekking tot physiopathies en hun verwekkers weg te werken en te zorgen voor een verbetering van de winstgevendheid van het Paarse ras en de kwaliteit van knoflook in het algemeen.

De crisis in de sector dwong producenten om hun knoflook te verkopen tegen elke prijs. Dit resulteerde in lagere prijzen op de markt. De ANPCA analyseerde de huidige en toekomstige situatie van de sector en concludeerde dat na drie jaren van crisis de Spaanse producenten weer een acceptabel prijsniveau kunnen verkrijgen. De vrijwel volledige verwijdering van de bestaande voorraden van het eerdere seizoen zorgen voor een gemakkelijkere toegang tot de markt voor de nieuwe knoflook geteeld in 2015.

Rubio benadrukt ook dat de marketingsector meer één is dan de productiesector. "Wij geloven dat de productiesector nog zeer gefragmenteerd is en we zullen werken aan een grotere eenheid om de concurrentiepositie te verkrijgen."

Bovendien streeft de sector naar verdere exportversterking buiten de EU. "We hebben de Braziliaanse markt hersteld en vergroten onze export naar de VS. We willen nieuwe markten openen en verhogen onze export naar Latijns-Amerika, waar de Argentijnse knoflook in termen van prijzen de grootste concurrent zal zijn. Daarnaast zijn we ook geïnteresseerd in Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Azië, waar we de sterke concurrentie van Chinese knoflook moeten overwinnen."

De ANPCA vertegenwoordigt momenteel de meerderheid van de grote knoflookproducenten en -marketeers in Spanje, goed voor meer dan 70% van de totale omzet en ongeveer 45% van de knoflook geproduceerd in Spanje. ANPCA is de grootste producent van Europa met meer dan 19.000 hectare en met een productie van meer dan 168.000 ton.

Meer informatie:
Luis Fernando Rubio
ANPCA
Plaza Arrabal del Coso, s/n. Aptdo 66
16660 Las Pedroñeras, Cuenca. SPAIN
lfrubio@anpca.es

Publicatiedatum: