De Britse retailer Sainsbury's wil in 2015 af zijn van de 'Big Four'. Sainsbury's CEO Mike Coupe stelde dat de retailer haar aantallen kan verdubbelen tot meer dan 1.500 winkels en voorspelde dat de grote vier binnen tien jaar niet meer bestaan, zo meldt retail-week.com rapporten. De winkels van Sainsbury's hebben volgens de CEO nog veel onbenut potentieel. De supermarktgigant zag onlangs de groepsomzet dalen met 1,9% in de eerste 10 weken van 2015, maar de overnames van de retailer stegen met 14% met 23 nieuwe openingen in dezelfde periode, aldus mirror.co.uk verslagen.
Australische consumenten kopen groenten online
Australische consumenten verkennen nieuwe grenzen in het doen van boodschappen. Een op de acht Australiërs koopt volgens een consumentenonderzoek van Project Harvest hun groenten online, zo meldt potatobusiness.com. Uit het onderzoek bleek ook dat het gemak van online winkelen het belangrijkste argument is om te kiezen voor deze wijze van winkelen. Dit gemak kan volgens de assistent manager van AUSVEG ook leiden tot het kopen van voorgesneden en voorverpakte producten in de winkel. Uit de consumptie van selderij, bijvoorbeeld, blijkt dat 40% van de consumenten voorverpakte selderij koopt.
7-Eleven Mexico introduceert virtuele valuta 'Big Coins'
7-Eleven Mexico start binnenkort met hun eigen virtuele valuta genaamd "Big Coins.", zo meldt Cointelegraph.com. De retailer wil haar klanten behouden door online meer service te bieden en 'betrokken' consumenten te belonen. 'Big Coins' worden opgeslagen in een digitale portemonnee en kunnen alleen worden gebruikt voor speciale producten en promoties. 7-Eleven Mexico wil haar virtuele valuta uiteindelijk implementeren in haar winkels.
Studie: Papieren verpakking het beste voor verkoop groenten en fruit
Papieren verpakkingen worden, op basis van een internationaal onderzoek in zeven Europese landen, door consumenten geprefereerd bij het kopen van boodschappen en verse producten, zo meldt packagingeurope.com. Het onderzoek vroeg ook naar de voorkeur van de consumenten voor groenten en fruit dat verpakt is in papier of plastic, mits de prijs en kwaliteit van de producten hetzelfde waren.
Chinese retailmarkt groeit met 4,4%
De Chinese retailmarkt groeit met 4,4%. Dit is 1% lager dan in 2014 en ver beneden de groei van 7,4% in 2013, zo blijkt uit een recent rapport van Kantar Worldpanel. De Sun Art groep behoudt haar leidende positie met een marktaandeel van 9,1% in de laatste 12 weken: 0,1% lager dan een jaar geleden. De Vanguard Group verloor 0,5% als gevolg van consumentenverlies aan Tesco. Wal-Mart, Carrefour en Lin Hua verloren deze 12 weken ook marktaandeel in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar, zo meldt enterpriseinnovation.net.
Edeka blijft de grootste retailer in Duitsland
Edeka is nog steeds de leider op de Duitse retailmarkt, zo meldt de Duitse website topagrar.com. Samen met de eigen discounter, Netto, was de retailgroep verantwoordelijk voor meer dan een vijfde van al het voedsel dat vorig jaar in Duitsland werd verkocht. Uit marktonderzoek van Trade Dimensions blijkt dat Rewe op de tweede plaats staat, samen met haar discounter Penny. De Schwarz-groep, die zowel Lidl en Kaufland bezit, komt op de derde plaats. De Metro groep is vierde, gevolgd door Aldi op de vijfde plaats.
Edeka werkt samen met WNF voor biodiversiteit
De Duitse retailer Edeka heeft zich aangesloten bij een initiatief van het Wereld Natuur Fonds dat de biodiversiteit bevordert in de biologische landbouw, zo meldt esmmagazine.com. Het doel van het project is om de diversiteit van wilde flora en fauna in gebieden die door de landbouw worden gedomineerd te vergroten door middel van nieuwe normen voor biologische landbouw. Als pionier van agri-biodiversiteit verkoopt Edeka producten tijdens de eerste fase van het project, als exclusieve handelspartner en staat de retailer garant voor de aankoop van producten voortkomend uit het project.
Toezichthouder verwerpt bod op Duitse supermarktketen Kaiser's
De Duitse toezichthouder heeft de concessies voor de goedkeuring voor de overname van supermarktketen Kaiser's, aangeboden door 's lands grootste supermarktketen Edeka, afgewezen, zo meldt Reuters.
Target wil Canadese winkels sneller sluiten dan gepland
Na een periode van 26 maanden om de eerste winkels in Canada te openen, is de Amerikaanse discounter Target Corp. nu van plan om alle 133 winkels te sluiten in slechts drie maanden. Lees meer op bnn.ca.
VS: Aldi heropent 30 van 66 gesloten Bottom Dollar winkels
De Delhaize Group heeft de verkoop van haar Bottom Dollar Food-winkels voltooid. ALDI Inc. is de gelukkige. Aldi heropent 30 van de 66 voormalige Bottom Dollar-winkels in Pennsylvania, South Jersey en het noordoosten van Ohio, zo meldt philly.com.
Aldi/Lidl groter marktaandeel in Ierland dan in het VK
Aldi en Lidl bezitten in Ierland een bijna twee keer zo groot marktaandeel dan in het Verenigd Koninkrijk, zo meldt agriland.ie. Samen zijn ze volgens Dairyco goed voor 8% van de Britse retailmarkt, dit in vergelijking met de 15,7% in Ierland. De cijfers zijn afkomstig van Kantar Worldpanel.
Nettowinst 2014 van Chili Cencosud daalt met 16,5%
De retailer Chili Cencosud stelde afgelopen vrijdag dat de nettowinst is gedaald met 16,5% ten opzichte van een jaar eerder tot 293,6 miljoen euro, zo meldt Reuters.
Roemenië: 80% van de opbrengst bij Metro is van lokale oorsprong
Metro Cash & Carry, die vorig jaar met 31 winkels een omzet van circa 910 miljoen euro bereikte, is sterk betrokken bij de levering van lokale Roemeense producten, zo meldt zf.ro. Dit seizoen zijn ongeveer 80% van de groenten en fruit in de schappen van Roemeense afkomst.
Tesco verkoopt land om geld op te halen
Tesco is begonnen met de verkoop van land dat in het verleden is gereserveerd voor nieuwe supermarkten. Deze zet zal de retailer honderden miljoenen kunnen opleveren, zo meldt telegraph.co.uk.
VS: Prijsschommelingen verstoren opening Haggen's supermarkt
Prijsschommelingen teisteren deze maand de langverwachte opening van Haggen's supermarkt in Zuid-Californië, zo meldt utsandiego.com. De retailer profileert zich als een one-stop-shop voor nietjes en een breed scala aan verse, natuurlijke en lokale voedselproducten voor reguliere retailprijzen. Maar binnen enkele dagen na de eerste winkelopening in Carlsbad, Californië uitten consumenten op sociale media hun ongenoegen over het feit dat de prijzen hoger waren dan verwacht.