Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe campagne Easy Greens: groenten makkelijk, geen gedoe

Tholen - De meeste consumenten weten prima dat groenten gezond zijn. Toch eten ze er niet genoeg van. Voor een deel van deze groep staat groenten en fruit ook gelijk aan lastig, aan gedoe. Met de nieuwe campagne Easy Greens gaat het GroentenFruitHuis zich op deze groep richten. Concepten als "Simpel met Soep" en een fruitmoment om 10 uur moeten de consumptie verhogen.



Groenten en fruit eten zijn gezond – maar eigenlijk ook wel lastig. Dat is voor 9,5 miljoen Nederlanders een van de redenen om minder groenten en fruit te eten dan ze eigenlijk zouden willen. Dat blijkt uit een marketing-onderzoek van het GroentenFruitHuis. "Zo heb je gemakzuchtige consumenten", aldus campagnestrateeg Caroline van Lieshout van het GroentenFruitHuis. "Ze willen wel gezond eten. Ze weten dat het belangrijk is en kennen de lange-termijn-effecten van gezond eten. Maar die worden regelmatig verslagen door andere impulsen." Ook heb je in Nederland een grote groep opportunisten. "Jongvolwassenen met hogere inkomens bijvoorbeeld. In het weekend koken ze uitgebreider, maar door de week nemen ze er weinig tijd voor." Net als bij de gemakzuchtige consumenten willen ze wel gezond eten. "Maar niet nu. Een andere keer."

EasyGreens
Om deze groep meer groenten en fruit te laten consumeren, moet de barrière ('groente is gedoe') weggehaald worden. Dat is precies wat het GroentenFruitHuis met de nieuwe campagne Easy Greens wil bereiken. Onder deze naam gaan groente en fruit de consument verleiden te kiezen voor AGF. Met eenvoudige spreekwolkjes vertellen zij online meer over zichzelf. Tips bijvoorbeeld om makkelijker groente te bereiden.

"Met een duwtje in de rug, een steuntje op het juiste moment, moet het relatief makkelijk mogelijk zijn deze groep meer groenten- en fruit te laten kiezen", constateert Van Lieshout. Daarom worden er vanuit drie kernthema's verschillende concepten opgezet.

Helpen variëren
Met de campagne moet de consument geholpen worden te kiezen voor groenten door ze te helpen met variëren bijvoorbeeld. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het 'Simpel met Soep-concept, waar getoond wordt hoe makkelijk groenten in een soep verwerkt kunnen worden of een actie waarin gevarieerd wordt met verschillende groenten in stamppotten. . "Door consumenten te verrassen en te verleiden, verlaag je de drempel. En daarmee verhoog je de consumptie."

Meer groenten op bestaand eetmoment
Een tweede kernthema is het verhogen van de groenteconsumptie op het moment dat ze al gegeten worden, zoals tijdens het avondeten. Door bijvoorbeeld een tweede groente te suggereren bij het avondeten of door de consument te helpen te lunchen met meer groenten en fruit, moet de consumptie omhoog gaan.

Extra eetmomenten
Wie kent "4 uur, Cup-a-Soup" niet? Zo'n standaardtijd zien ze bij het GroentenFruitHuis ook wel zitten voor groenten en fruit. "Als we er een gewoonte van maken om van 10 uur een fruitmoment te maken, of na de sport standaard groenten en fruit te pakken, kun je de consumptie verhogen."

Campagnekalender
De precieze details van de campagne worden momenteel verder uitgewerkt. Verwacht wordt dat in juni gestart kan worden met een actie "Lunchen met groen, gewoon doen!" In samenwerking met cateraars en werknemers wordt getracht de consumptie van AGF bij de lunch te verhogen. In het najaar moet dan de campagne voor het fruitmoment om 10 uur van start gaan. "Dit soort elementen kunnen jaarlijks terugkeren", vertelt Van Lieshout. "Dat is belangrijk. Het vergroot de herkenbaarheid, maar het biedt ook ruimte voor partijen uit de keten om erop in te spelen."