Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse exporteur Core Fruit zet in op risicospreiding

Core Fruit vermarkt jaarrond Zuid-Afrikaans fruit, zowel wereldwijd als op de lokale Zuid-Afrikaanse markt. Het bedrijf exporteert een breed assortiment, variërend van citrus, avocado's, hard- en steenfruit, druiven en exoten als lychees en granaatappelen. Core Fruit vermarkt jaarlijks zo'n 165.000 ton van 150 telers aan haar 300 klanten. "Al onze markten zijn belangrijk, zowel de traditionele als snelgroeiende markten zoals China en India", zegt directeur Nico van Staden.

Volgens Van Staden is het belangrijk om voor al het fruit dat van de boom komt een bestemming te vinden om zodoende het beste rendement te krijgen. "De spreiding naar verschillende markten stelt ons in staat om dit te doen. Zo nemen het Verenigd Koninkrijk, Europa en VS de hoogwaardige producten af. Afrika is een snelgroeiende markt, maar die export brengt ook de nodige risico's met zich mee."


Pieter Boekhout (AGF.nl) en Nico van Steden

Waar Zuid-Afrika in totaliteit nog altijd 75% van het volume naar Europa stuurt, ligt dat percentage bij Core Fruit op 55%. "Europa is voor ons nog steeds erg belangrijk en we hebben er veel langetermijnklanten, maar in deze dagen is het noodzakelijk om de risico's te spreiden", zegt Nico. "Daarom richten we ons vizier ook op Afrika, het Midden-Oosten, India, Zuidoost-Azië en China. In Afrika zijn de olieproducerende landen de belangrijkste importeurs, al is er steeds meer concurrentie op de markt."

China
Deze maand exporteerde Core Fruit de eerste appelen naar China. "Dit is voor ons een enorme kans. We hebben al een goed klantenbestand in China met citrus en druiven en het is mooi dat we daar nu appelen aan toe kunnen voegen. China is een specifieke markt, die vraagt om grote maten met een goede kleur. De Chinese retailmarkt groeit, maar we voeren programma's naar zowel Chinese retail als naar groothandelaren.


Kantoor in Paarl

Easy peelers
"Het is fijn om klanten een breed assortiment aan te bieden en het onderscheidt ons ook van andere leveranciers. 50% van ons citrusassortiment bestaat uit easy peelers en wij geloven dat dit ook de wereldwijde trend is. Daarnaast voeren we sinaasappelen en grapefruit. Verder zoeken we altijd de uitbreiding in niche-producten, zoals bijvoorbeeld cactusperen."

Een ander niche-product vormen de lychees, die Core Fruit hoofdzakelijk via luchtvracht exporteert. "Madagaskar is een grote concurrent en goedkoper dan Zuid-Afrika, maar we willen niet op kosten concurreren. We starten de window half november en sluiten het seizoen af met zeevracht aan het eind van het seizoen. Je spreekt over relatief kleine volumes, maar wel met een hoge waarde", zegt Nico. Ook de handel in granaatappelen groeit, maar de exporteur verwacht dat dit een niche-product zal blijven.



"Het volume bessen, granaatappelen en avocado's groeit hard. Verder zijn we op zoek naar Medjool-dadels in kleinere volumes", vertelt Nico. De grootste groei zit volgens de exporteur in avocado's. "De vraag groeit enorm en er is een enorm marktpotentieel. In de VS ligt de consumptie op 3 kg per huishouden, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk maar 1 kg is. Ook China heeft nog een enorm groeipotentieel voor avocado's.



Door de grote volumes hardfruit op de Europese markt zal Zuid-Afrika minder hardfruit naar Europa sturen. "We richten ons op specifieke producten waar nog vraag naar is, zoals Pink Lady, maar sturen veel minder Goldens. Naar Pink Lady is altijd wel vraag omdat de top van de retail die altijd in het schap wil hebben. Onze Fuji's zijn populair in het oosten en met Gala's doen we maar kleine volumes. Polen is een grote concurrent voor ons op het Midden-Oosten, waar ze leveren tegen erg lage prijzen als alternatief vanwege de Russische boycot.



"We hielden ons hart vast over de perenmarkt, maar de eerste resultaten waren prima. Argentinië verscheept minder en het seizoen van de Bon Chretiens is goed verlopen. Deze vallen vooral in Zuid-Europa in de smaak. Wel baart de wisselkoers ons zorgen met de zwakke euro en sterke dollar", vervolgt Nico.

Verwachting citrusseizoen
Voor het komende citrusseizoen verwacht Nico een grote oogst kleinere maten. Hij verwacht soortgelijke prijzen op de Britse markt als vorig jaar. "Maar in andere Europese landen zal dat lastig worden, gezien het huidige citrusaanbod. Rusland is een grote markt voor ons, maar ze kopen momenteel minder. AL met al verwacht ik een zwaar seizoen. Ik hoop dat we kunnen profiteren van onze strategie om in te zetten op easy peelers. We zullen de export spreiden over verschillende markten en voor Easy Peelers is Citrus Black Spot (CBS) niet zo'n groot probleem. Voor citroenen verwacht ik weer een goed seizoen."



Op de vraag naar de mogelijkheden om de Zuid-Afrikaanse teelt uit te breiden, antwoordt Nico dat niet de beschikbaarheid van voldoende land, maar van water een probleem is. Telers moeten een goede strategie hebben met nieuwe, meer rendabele rassen. Van de nieuwe Pink Lady-rassen is 80% dat het pakstation ingaat verkoopgeschikt, maar voor oudere rassen is dat soms maar 50%. Hierin adviseren we onze telers, waarbij we ook kijken naar de wereldwijde trends."

"We kunnen niet voorspellen wat er op elke exportmarkt gaat gebeuren en zetten daarom in op risicospreiding. De concurrentie is hard en je moet een constante kwaliteit leveren tegen een goede prijs. Politieke situaties en wisselkoersen zijn een uitdaging, maar die kun je niet beïnvloeden en daarom moet je je concentreren op wat je wel kunt veranderen", zegt Nico. "Een van de grootste uitdagingen is het beheersen van de cashflow. Je kunt wel product leveren, maar het geld moet ook binnen komen. Sinds 2008 is het moeilijk geweest, maar we zijn fruithandelaren in hart en nieren."

Voor meer informatie:
Nico van Staden
Core Fruit
Tel: +27 21 863 6312
Email: nico@corefruit.com
www.corefruit.com

Auteur: Nicky Watson
Publicatiedatum: