Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe bouwplannen voor inpak- en distributieloods

Hoogstraten blij, maar niet euforisch over omzetgroei

Tholen - Op 26 maart opende Hoogstraten het nieuwe groenten en fruitseizoen. Omdat er geen eerste aardbeien meer zijn, aangezien de aardbeien tegenwoordig jaarrond beschikbaar zijn, wordt een algemene opening gehouden voor alle producten. Jan Engelen van Veiling Hoogstraten geeft aan dat ze tevreden terugkijken op vorig jaar en het nieuwe seizoen positief tegemoet zien. In 2014 waren ze de enige veiling met een omzetstijging.

Niet voor alle producten goed geweest
"We zijn ruim 10% gegroeid en dit heeft verschillende redenen", vertelt Jan. "Allereerst zijn we minder geraakt door de Rusland-boycot in vergelijking met andere veilingen. Wij hebben namelijk geen hardfruit in het assortiment. Daarnaast hebben de aardbeien het heel goed gedaan." Toch is het niet voor alle producten een positief seizoen geweest. "Paprika- en komkommertelers hebben helaas een slecht jaar achter de rug. Dan is het wel moeilijk om euforisch te zijn als niet alle telers dat kunnen bevestigen."

Productomzet 192 miljoen
In 2014 werd bij Veiling Hoogstraten 150 miljoen kilo product aangevoerd. De productomzet voor dat jaar bedroeg 192 miljoen euro. De hoofdproducten waren (en zijn) aardbeien, tomaten, paprika en komkommer. Hoogstraten ziet een sterke groei in specialties.

Arealen 2015

De arealen van verschillende producten zullen dit jaar over het algemeen gelijk blijven. Het gaat om 154 hectare tomaten, 98 hectare paprika en 46,5 hectare diverse producten. Er is alleen een daling zichtbaar bij komkommers, dat areaal is 25% kleiner dan in 2014. Voor aardbeien is het areaal ook vergelijkbaar met 2014, rond de 1000 hectare. Jan legt uit: "Je zit natuurlijk met verschillende teeltsystemen, maar bij alle systemen lijkt het zo goed als stabiel. Er wordt ook een vergelijkbare aanvoer geraamd. Vorig jaar was het volume 30,5 miljoen kilo. We verwachten terug tussen de 30 en 31 miljoen kilo dit seizoen. Het hangt natuurlijk van veel factoren af, waaronder het aantal planten, de kwaliteit van de planten en het weer. Maar ik denk dat we wel hetzelfde aantal kunnen evenaren."

Bouwplannen

Dit jaar heeft de veiling ook bouwplannen. "We gaan een inpakloods van 7.000 vierkante meter laten bouwen", aldus Jan. "Dit om mee te gaan met de vraag uit de handel en alle wettelijke vragen daar rondheen. Onze inpakafdeling was verouders en het werd tijd om te vernieuwen. Deze nieuwe afdeling zal aansluiten op de huidige loods. De andere loods is een distributiecentrum van 2.500 vierkante meter. Dit wordt verhuurd aan een klant en is een logistiek verzamelcentrum."

Telers
Bij Hoogstraten zijn 215 producenten aangesloten en 75 gastveilers. Het aantal telers neemt jaarlijks af. "Dat is een fenomeen waar we de afgelopen jaren mee te maken hebben", vertelt Jan. "Toch neemt het areaal geleidelijk toe. Soms vallen telers weg die bijvoorbeeld geen opvolging hebben. Deze worden vaak overgenomen door andere telers."

Nieuwe aardbeienpunnets

De vollegrondsaardbeien komen dit jaar in een nieuwe doos met nieuwe punnets. "Deze zijn duidelijk herkenbaar tot bij de consument. We leggen de focus op een ambachtelijke manier van telen."

Voor het eerst kersen
Dit jaar heeft Hoogstraten voor het eerst kersen. "We hebben nu 15 hectare aangeplant, waarvan dit jaar 5 hectare in productie zal zijn. We starten hiermee in juni." Klik hier voor een uitgebreid artikel over de kersen van Hoogstraten.

Marketingcampagne
Qua marketing heeft Veiling Hoogstraten een enorme campagnemix opgezet. Deze campagne omsluit tv-campagnes, radiospots, reclame op openbaar vervoer, aanwezigheid op diverse festivals, advertenties, sponsoring, degustaties, instore promotions en activiteiten op social media."


Een doos aardbeien voor het goede doel

Aardbeien voor het goede doel
Na de persconferentie werd naar jaarlijkse traditie een doos aardbeien geveild voor het goede doel. Deze kist ging naar Delhaize aan de prijs van €500 per 500g. Door inbreng van Veiling Hoogstraten, in naam van de aardbeitelers, werd de opbrengst verdubbeld. Het bedrag van €8.000 werd overhandigd aan Nathalie Cornelis, afgevaardigde van vzw Pinocchio. Dit is een organisatie die de belangen en het welzijn van de kinderen en jongeren met brandwonden behartigt in heel België (www.vzw-pinocchio-asbl.be). De mensen van vzw Pinocchio zijn zeer dankbaar voor deze gulle gift. Wat ze met het geld gaan doen? "Deze mooie opbrengst kunnen wij bijvoorbeeld investeren in een kuurkamp voor zwaar verbrande patiëntjes aan het begin van hun revalidatie. We proberen de littekens soepel te houden aan de hand van thermale kuren zodat de wonden beter genezen."

Gaëlle Devos (Category Manager Fruit & Vegetables) van Delhaize is verheugd met de aankoop van deze aardbeien. "Wij zijn blij deze aardbeien te kunnen kopen en zo mee het startschot te geven van het Belgische aardbeiseizoen. Met deze aankoop willen we het belang van lokale productie onderstrepen. Het is onze filosofie om zoveel mogelijk Belgische producten aan te bieden en Belgische producenten te ondersteunen waar we kunnen. Sinds vorig jaar verkoopt Delhaize als enige retailer in de wintermaanden Belgische aardbeien om zo onze klanten jaarrond te voorzien van product van eigen bodem. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een nationaal goed doel, is mooi meegenomen!"

Voor meer informatie:
Jan Engelen
Veiling Hoogstraten
Loenhoutseweg 59
Hoogstraten - België
Tel: +32 3 3400233
Fax: +32 3 3147844
www.hoogstraten.eu