Goede oogst met lage prijzen voor Duitse aardappelen
De prijs van aardappelen is bijna gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. Wat zijn hiervan de gevolgen voor de sector?
Vorige jaar lagen de aardappelprijzen hoger. Door een goede oogst in 2014 zijn er nu veel aardappelen om de markt, van goede kwaliteit. In vergelijking met afgelopen jaar liggen de prijzen voor de consument significant lager. Stijgende kosten kunnen hierdoor niet worden gecompenseerd. Of het areaal in 2015 zal afnemen? Dat kan ik niet voorspellen.
Hoe staat het met de opslagcapaciteit in Duitsland?
In de afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd door aardappeltelers in koelopslag. Hierdoor zijn er dit jaar tot laat in te lente aardappelen van een zeer goede kwaliteit voorradig. De levering van aardappelen voor dit seizoen is veilig en we kunnen de beste kwaliteit verpakken en verkopen.
Andere Europese landen hebben, door de crisis met Rusland en door het milde weer, ook grote voorraden aardappelen. Hoe staat het met de concurrentie op de Duitse markt?
Consumenten hechten steeds meer waarde aan de regionale afkomst van hun voedsel en de vraag naar regionale producten stijgt. Dit geldt ook voor aardappelen. In de verkoop zien we dat consumenten Duitse producten prefereren. Tijdens de start van het seizoen verwachten we nog wel import vanuit andere landen. Er is wel het een en ander veranderd door het handelsembargo met Rusland. We zullen nog moeten ondervinden wat hiervan de effecten zullen zijn op de markt.
DKHV organiseert de campagne gestart "Die Kartoffel. Voll lecker". Wat kunt u hierover zeggen?
De campagne loopt al sinds 2011. Het logo is al onder veel mensen bekend. Met onze website, Facebook pagina en regelmatige berichten in de pers hebben we al veel bereikt. We organiseren ook vakbeurzen zoals de "Grüne Woche". In vergelijking met afgelopen jaren ligt er nu meer focus op de aardappel, vooral in de landelijke pers en het sector-gerelateerde nieuws. De komende tijd willen we onze activiteiten vermeerderen. We willen jonge consumenten bereiken en ervoor zorgen dat ook zij meer aardappelen zullen consumeren. We willen ook een aantal vooroordelen uit de weg helpen. De aardappel is een zeer smakelijk, lokaal product. Onze campagne wil mensen ervan overtuigen dat de aardappel uit zichzelf al zo goed is dat er niets aan verbeterd hoeft te worden.
Zijn er nog andere marketing acties gepland in de toekomst?
In 2014 is de Potato Marketing GmbH gesticht. In de toekomst zal deze organisatie veel van de marketinginitiatieven op zich nemen. We willen doorgaan met grappige en interessante wetenswaardigheden over de aardappel te publiceren en haar voordelen bekend te maken bij een groter publiek.
Op 1 januari 2015 is er een minimumloon geïntroduceerd in Duitsland. Zal dit effect hebben op de sector?
Ten eerste: iedereen die werkt heeft recht om te kunnen leven van zijn of haar salaris. Maar, met de nieuwe wet is een soort 'bureaucratisch monster' gecreëerd. Omdat er allerlei implementatieregels ontbreken is het zeer lastig voor ondernemers om de nieuwe wet te introduceren. Daarom hebben we gevraagd aan de wetgevende macht om dit zo snel mogelijk te verbeteren! Bedrijven hebben wettelijke zekerheden nodig wanneer ze een afspraak aangaan met een derde partij en mogen geen onnodig risico lopen.
Dieter Tepel
Deutscher Kartoffelhandelsverband e.V. (DKHV)
Schumannstr. 5, 10117 Berlin
Tel. +49 (0)30 664068-51
info@dkhv.org
www.dkhv.org