Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
350 bezoekers op Global Berry Congress 2015

Zachtfruitomzet bij retailers VS groter dan bananen of appelen

Tholen - Zachtfruit is een groeiende markt. Naast aardbeien doen blauwe bessen het al jaren goed, maar ook frambozen en andere bessen worden populairder. Tijdens het zesde Global Berry Congress, dat gisteren plaatsvond in het Mainport hotel in het hart van Rotterdam, stonden de uitdagingen van de sector en specifiek het zachtfruit segment centraal. Kunnen merknamen de omzet vergroten? Zijn telers bereid een bepaald ras te telen als dat ras als merk op de markt gezet wordt? En dreigt het zachtfruit niet te veel een 'commodity' te worden?


v.l.n.r. Chris White, Robert Verloop en Mike Knowles openden het zesde Global Berry Congress.

Robert Verloop van Naturipe opende de dag met een korte schets van de uitdagingen waar de zachtfruitsector voor staat. Hoewel het gevaar op de loer ligt dat bessen een commodity worden door de onstuimige groei van de sector, kan spelers zich onderscheiden in bijvoorbeeld verpakkingen.


Naast het congres was er een ruimte voor bedrijven om zich te presenteren, zoals deze Italiaanse producent van meetapparatuur voor onder andere hardheid van fruit.


Naast een stand vertelde Mauro Stipa van Ilip tijdens het congres over hun inspanningen voor duurzame verpakkingen.

Meer omzet zachtfruit dan bananen of appelen
In de Verenigde Staten wordt ongeveer 6 miljard dollar omgezet in het zachtfruit, dat komt overeen met zo'n 19% van de totale fruitomzet in de supermarkten. Met deze cijfers hebben bessen de van oudsher populaire producten als bananen en appelen voorbij gestreefd. Appelen zijn goed voor ongeveer 14% van de omzet, bananen 11%. "Het gezondheidsargument brengt de consument naar de bessen, maar het is de smaak die ervoor zorgt dat de consument terugkomt."

Daarnaast groeit ook de aanwezigheid van vooral blauwe bessen op de menukaarten in de horeca. En dan niet alleen bij de luxere restaurants, ook bij de fastfoodketens staat de bes vaker op het menu.


v.l.n.r. Hans Berden, Edwin Droogendijk en Jacques Luteijn van SunBerry, GRowers Packers Direct.


Het van oorsprong Japanse JX Nippon ANCI SAS probeert met een schermdoek de Europese markt te veroveren. Het doek verlaagt de temperatuur in de kas en dimt het zonlicht.


Piotr Milewski, van Weco. De fabrikanten van sorteermachines waren goed vertegenwoordigd in Rotterdam.


Stilte voor de storm. Aan het begin van de lunchpauze staan de bekende puntzakjes, gevuld met zachtfruit, klaar op de stand van Driscoll's. Het fruit vond gretig aftrek onder de congresbezoekers.

Nieuwkomer Peru

De belangrijkste 'nieuwkomer' op de blauwebessenmarkt is Peru, waar fors geïnvesteerd wordt in de teelt van de bes. Robert legt uit dat de zandgrond in Peru de teelt schoon houdt en dat het klimaat uitermate geschikt is voor deze bes. "Het land heeft een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid, het is bijna een kas. Daardoor kan de productie zich snel ontwikkelen."


McArlaids, producent van absorptiematjes in verpakkingen, was aanwezig met een stand. De laatste ontwikkelingen over de matjes vertelde Filip Tintchev tijdens de derde sessie van het congres.


De stand van Special Fruit. linksboven: Ben Maes, Werner Hack (Rapo) en Johan Verberck. Rechtsboven: Patrick Maes, Wout Roovers, Ben Maes en Piet Meerkerk. Rechtsonder: het nieuwe aardbeienras, nu nog bekend als FF-1201, moet eind van dit jaar in grote volumes op de markt komen. Linksonder: Sara Hellemans laat de nieuwe aardbei proeven aan bezoekers.


Ook de sorteermachines van Tomra stonden in de belangstelling.


Sismatec zette de verpakkingsmachine Pro Seal in de schijnwerpers. Onder deze naam zijn verschillende machines verkrijgbaar. En natuurlijk was de hersluitbare verpakking die vorig jaar werd geïntroduceerd ook op de stand te vinden.


Legro, leverancier van substraten voor onder andere de zachtfruitteelt, presenteerde verschillende soorten grond die gebruikt kunnen worden.


Philipp Morandell, van het Italiaanse TopControl, presenteerde een software waarmee de productiviteit van plukkers en inpakkers gemeten kan worden. Het systeem registreert hoeveel er geplukt of ingepakt wordt en, voor inpakkers, de afwijking in gewicht van de verpakkingen.


Clarissa Masinara en Giovanni Seganti bemannen de stand van Unitec. 's Middags zou Raffaele Benedetti tekst en uitleg geven over de sorteermachine van het Italiaanse bedrijf.


De Italiaanse verpakkingsfabrikant Infia levert verschillende verpakkingen.

Uitdagingen
Echte uitdagingen ziet Robert ook. Zo zijn grotere verpakkingen nodig, en kan maatsortering in de bessen de sector vooruit helpen. Verder blijft duurzaamheid een terugkerend thema, net als de groei van de biologische teelt. En tot slot vertelt Robert over de uitgebreide reclamecampagne die in de VS wordt uitgerold, gesteund door de regering. Daarin worden bekende figuren uit Sesamstraat gebruikt voor de jongste doelgroep, voor de anderen worden bekende personen, bijvoorbeeld Hollywoodsterren, gebruikt om groenten en fruit te promoten. "Steeds meer beroemdheden willen zich niet meer koppelen aan ongezonde snacks."


Hans Jansen en Anton Filippo van LBP vulden de stand met veel zachtfruit. Tijdens de zogenaamde BreakOut-sessie gaf Anton zijn visie op de nieuwe oplossingen die techniek te bieden heeft.


Murat Durgun van BBC Technologies spant zich in om de bekendheid van de Nieuw-Zeelandse fabrikant in Europa te vergroten. Het bedrijf levert onder andere sorteer- en verpakkingsmachines.


Biologische gewasbeschermingsproducten en natuurlijke bestuiving van Koppert Biological Systems kunnen ook ingezet worden in de zachtfruitteelt.

Groeimarkten
Mike Knowles, Eurofruit, presenteerde de resultaten van zijn onderzoek naar de uitdagingen van de sector. Voor dit onderzoek ondervroeg hij ongeveer 300 personen uit de sector. Belangrijkste resultaten zijn, wat uitdagingen betreft: de marges die onder druk staan, consistentie en kwaliteit van de bessen en nieuwe rassen. Groeimarkten kwamen ook naar voren in het onderzoek. De opvallendste, naast de bekende mogelijkheden in Azië, zijn Roemenië, Ierland en verschillende markten in het Midden-Oosten, waaronder de Verenigde Arabische Emiraten.

Het congres werd bezocht door 350 personen uit 32 landen. Tussen de verschillende sessies door was er ruimte om te netwerken, te genieten van een kop koffie of thee of de stands op het kleine 'beursplein' te bezoeken. De andere thema's die op het programma stonden worden in de komende dagen beschreven. Deze onderwerpen zijn: samenwerking met de supermarkten om de bessen te promoten, de groei in Latijns-Amerika (inclusief de laatste prognoses van het afgelopen seizoen), technische oplossingen en merknamen voor zachtfruit.