"Met polypropyleen-verpakkingen zien we groei in bewerkte AGF-sector"
Bewerkte AGF-sector
Het aandeel in de bewerkte AGF-sector is zo'n 10%. In Duitsland gaat er meer richting de AGF-sector. Daar hebben we een samenwerking met een bedrijf die salades aan retailers levert. In de Benelux bieden wij verpakkingen aan bedrijven die gesneden of diepvries-AGF produceren. Daar verwachten wij nog verder in te groeien. Producten die vaker in polypropyleen worden verpakt zijn roomijs, kaas, zuivel, babyvoeding, vlees en vis." Hij geeft aan dat ondoorzichtigheid van polypropyleen voor de meeste klanten geen probleem is. "Het is wel mogelijk om onze producten transparanter te maken, maar hoe helderder de verpakking, hoe groter de kans op een breuk. Het product is dan veel minder stevig."
Geschiedenis
Oorspronkelijk startte MikoPac onder een andere naam omstreeks 1800 in Breda als koffiebranderij. In 1908 verhuisde men naar Turnhout en groeide hard in de loop der jaren. Rond de jaren 70 begon de kunststofproductie grotere vormen aan te nemen. Vandaag de dag is het bedrijf onderverdeeld in de productie van koffie (Miko) en van verpakkingen (MikoPac). Sinds 1998 is MikoPac beursgenoteerd en heeft men vestigingen in Oud-Turnhout, Polen en Duitsland. Dit jaar zal ook een vestiging in Indonesië worden geopend. De belangrijkste afnemers bevinden zich in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Polen en Nederland.
Op maat
De verpakkingen worden klantspecifiek ontworpen. "We hebben een hoge graad van Customer Intimacy, alles wordt op maat gemaakt, van ontwerp tot eindproduct. Het prijsniveau ligt hoger, maar daar krijgt de klant extra services voor terug. Op het gebied van logistiek maken we het verschil. Van roomijs bijvoorbeeld zijn er heel veel smaken. Deze worden hier gesorteerd en gelabeld in verschillende talen en naar de juiste landen getransporteerd."
Biologisch afbreekbaar
MikoPac gebruikt diverse technologieën om hun producten te maken: thermoforming, spuitgieten en In-mould labelling. Karl Hermans vertelt dat kunststof veel grote voordelen heeft. "Het materiaal kent haar gelijke niet als het gaat over gewicht, stootvastheid en hygiëne. De keerzijde van die kwaliteit is dat kunststof amper biologisch afbreekbaar is. Daarom vinden wij dat het onze plicht is om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Het te veel aan materiaal in ons productieproces wordt daarom gerecycleerd tot nieuwe grondstof, waardoor wij vrijwel geen afval produceren." Hij gelooft dat ze dichtbij een oplossing zijn voor snellere bio-afbreekbare kunststoffen. "Wij werken samen met BASF aan een project waar kunststof op kortere termijn vergaat. De grote uitdaging hierbij is dat de productiekosten veel hoger liggen."
Duurzaamheid
Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda. "Zo beperken wij het energieverbruik en is de inzet van hernieuwbare energiebronnen bij MikoPac een must. Op dit vlak zullen de gemonteerde zonnecollectoren op de nieuwe bedrijfshal zeker hun steentje bijdragen. De totale oppervlakte is goed voor een jaaropbrengst van 425 MWH of wel het jaarverbruik van een 100-tal gezinnen. Daarnaast wordt de warmte, geproduceerd door de luchtdrukmachines, gebruikt om de productieruimtes, opslagruimte en kantoren te verwarmen tijdens de winter."
Voor meer informatie:
Karl Hermans
MikoPac
Steenweg op Turnhout 160
2360 Oud-Turnhout - België
Tel: +32 (0)14 46 27 50
info@mikopac.com
www.mikopac.com