Duitse consumenten gaven het meest uit bij EdekaDuitse consumenten besteedden rond de 247 miljard euro aan boodschappen in 2014: 6% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit een recente studie van het Duitse tijdschrift Lebensmittel Zeitung. Uit alle toonaangevende retailgroepen gaven de consumenten vorig jaar het meeste uit bij Edeka, die goed is voor meer dan een vijfde van de totale besteding. Retailer Rewe werd tweede (samen met dochteronderneming Penny), gevolgd door de Schwarz Group winkels Lidl en Kaufland. Metro Group en Aldi waren respectievelijk vierde en vijfde, aldus esmmagazine.com. Aldi is echter nog steeds de marktleider onder de discounters. Het hoogste niveau van de groei werd behaald door Dennree en Alnatura: twee Duitse supermarkten, die zijn gespecialiseerd in biologische producten.
Target verhoogt uurlonen bij VS outlets
De op een na grootste discount-winkelketen, Target, zal dit jaar het werknemersloon verhogen tot ten minste 8,43 euro per uur, meldt esmmagazine.com. Walmart, de grootste rivaal van Target, onthulde plannen om het uurloon te verhogen tot ten minste 8,43 euro in april en een tweede verhoging tot 9,37 euro in februari 2016.
VK: Aldi pompt 3,45 miljoen euro in advertentiecampagne Pasen
Volgens esmmagazine.com pompt Aldi 3,45 miljoen euro in een tv- en advertentiecampagne om de verkoop in het Verenigd Koninkrijk rondom Pasen een flinke boost te geven.
Sonae breidt Meu Super franchise uit in PortugalSonae versterkt haar strategische positie door een investering in Meu Super franchise in Portugal, meldt esmmagazine.com. De retailer is momenteel aanwezig in 18 districten, 600 werknemers, van het vasteland van Portugal en Madeira. Vorig jaar heeft Meu Super de portefeuille verdubbeld met de opening van 70 winkels. Sonae wil tegen het einde van het jaar 200 winkels hebben.
Jerónimo Martins breidt keten Ara uit in Colombia
Directeur van Jerónimo Martins in Colombia, Pedro Albuquerque Veloso, heeft gezegd dat de retailer tot 2020 300 miljoen euro zal investeren om de Ara-keten landelijk uit te breiden, zo meldt retailanalysis.igd.com. Veloso stelde dat Jerónimo Martins 50 nieuwe winkels opent in 2015, als aanvulling op de 84 bestaande winkel als het eind van 2014.
Lidl investeert 32,7 miljoen euro in Kroatië
De Duitse discounter Lidl is van plan om in 2015 32,7 miljoen euro te investeren in zijn Kroatische keten. Vorig jaar exporteerde Lidl Hrvatska volgens esmmagazine.com, in samenwerking met lokale leveranciers, meer dan 5,2 miljoen euro in Kroatisch producten. Sinds de toetreding van Lidl op de Kroatische markt in 2006, opende de retailer 86 winkels en twee distributiecentra met meer dan 1.700 werknemers.
Wal-Mart Mexico verscherpt investeringsplannen in 2015De grootste retailer van Mexico, Wal-Mart Mexico, stelde woensdag dat het plan is om zijn uitbreidingsplannen van dit jaar te verscherpen, waardoor de kapitaaluitgaven van 758 miljoen euro iets minder bedragen dan in 2014. Met inbegrip van 345 miljoen euro aan het openen van winkels, zo meldt nasdaq.com.
Volgende stap voor Target: Vernieuwde boodschappen
Target Corp heeft een voedseldilemma. Zes jaar na het uitbreiden van het assortiment stellen leidinggevenden dat de retailer niet voldoende heeft gedaan, aldus startribune.com. Target's voedselassortiment is niet zo uitgebreid als Wal-Mart, noch zo kenmerkend als Trader Joe's. "We zijn niet bijzonder en niet een volledige supermarkt," zei John Mulligan, chief financial officer van Target op een recente conferentie. "Dus we zitten in het midden van niemandsland." 'Fixing food' is cruciaal voor Target om zichzelf opnieuw uit te vinden. Vorige week heeft de in Minneapolis gevestigde retailer 1.700 medewerkers ontslagen op het hoofdkantoor als een poging om de efficiëntie te verbeteren.
VK: 500 nieuwe bannen bij distributiecentrum Lidl
Er zullen 500 banen worden gecreëerd nadat retailer Lidl plannen aangekondigde voor een nieuw distributiecentrum in de West Midlands. Ingo Fischer, van Lidl VK, stelt dat het nieuwe magazijn de winkels in de regio West Midlands moet ondersteunen en versterken, zo meldt de BBC.
België: Ambtenaren van Delhaize re-branding Food LionDe ambtenaren, met inbegrip van CEO Frans Muller en Amerikaanse CEO Kevin Holt, zijn bezig met een uitgebreide re-branding van haar Food Lion-keten, zo meldt supermarketnews.com. Het initiatief omvat alles, van hoe cakes en taarten worden gedecoreerd tot de wijze waarop de kassiers worden gekleed. Doel is om het lang bestaande aandeel in gemak en prijs uit te breiden.
VS: Circle K koopt Tiger Tote winkelsRoy Cole, CEO van Johnson Oil Company van Gonzales, kondigde dinsdag aan dat haar 21 winkels zijn verkocht aan de Amerikaanse divisie van Circle K, zo meldt gonzalesinquirer.com. "Na deze transactie zal het netwerk van Couche-Tard in de Circle K Southwest Division in totaal 335 zelfuitgebate winkels en 67 locaties onder de groothandel of de franchiseovereenkomst bevatten," stelt Kelly McGuire, vice-president. "Deze winkels bezetten strategische locaties binnen hun de handelsgebieden."
Pan-Aziatische Farm kiest Telstra voor weboplossingPan-Aziatische retailer Dairy Farm Group heeft voor een multi-miljoen dollar beheerde private cloud-oplossing van Telstra gekozen om de groei te stimuleren en 'customer engagement' te vergroten, aldus enterpriseinnovation.net.
SPAR zoekt EU-hulp tegen supervision fee van Hongaarse overheid
De Oostenrijkse retailer SPAR is bereid om zelfs in Brussel de beslissing van de Hongaarse overheid aan te vechten. SPAR stelt dat de 'supervision fee food' (belasting) leidt tot een concurrentienadeel, zo meldt de Hongaarse zakenkrant Világgazdaság. (Portfolio.hu)
Noorwegen: Blue Ridge introduceert 'supply chain analytics' bij Rema DistribusjonBlue Ridge, een wereldwijde 'supply chain planning en analytics'-leverancier, heeft aangekondigd dat Rema Distribusjon gebruikt gaat maken van de Blue Ridge Supply Chain Analytics. De retailer is van plan om te profiteren van bruikbare inzichten met betrekking tot de supply chain, in-store omstandigheden en samenwerking met leveranciers, zo meldt globenewswire.com.