Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waitrose introduceert paarse, zoete aardappel

Consumenten willen meer keus bij Aldi en Lidl

Duitse consumenten stellen, volgens markenartikel-magazin.de, dat Lidl en Edeka de afgelopen jaren de meest positieve ontwikkeling in het assortiment hebben gemaakt. Volgens 82% van de deelnemers aan een enquête heeft Lidl het assortiment positief veranderd; 80% zegt dit over Edeka. Daarbij stellen de ondervraagden dat Lidl en Aldi ruimte hebben voor verbetering, waarvan 48% meer opties en een breder assortiment prefereert. Wat betreft de retailer Rewe wilt slechts 28% meer opties.

Waitrose lanceert paarse, zoete aardappel
Supermarktgigant Waitrose heeft een paarse, zoete aardappel geïntroduceerd, die tot eind april in de schappen ligt. Gemma Hodgson, werkzaam bij Waitrose: "Onze klanten zijn altijd op zoek naar iets nieuws en deze paarse, zoete aardappel speelt hierop in," zo meldt blackmorevale.co.uk. "Terwijl de verkoop van zoete aardappelen goed blijft presteren, een stijging van 23%, moet dit nieuwe ras leiden tot discussie tijdens het eten!"

Nederland: Albert Heijn verpakking minder groenten
Klanten van Albert Heijn zullen vanaf nu snijbonen, winterwortel en spitskool zonder verpakking in de schappen vinden. De komende weken zullen meer en meer groenten en fruit zonder verpakking worden verkocht. Albert Heijn wil op deze manier bijdragen aan de vermindering van verpakkingsafval.

Duitsland: Aldi Süd introduceert biologische groenten in kartonnen verpakking
Duitse discounter Aldi Süd verkoopt sinds februari biologische groenten in de kartonnen Combisafe-verpakking van SIG Combibloc, zo
meldt bio-markt.info. Deze verpakking is een alternatief voor de klassieke metalen dozen, maar levert vergelijkbare productbescherming en houdbaarheid. Tegelijkertijd heeft deze verpakking meer milieuvoordelen. In vergelijking met andere verpakkingen voor levensmiddelen met een verlengde houdbaarheid bespaart Combisafe tot 54% van de CO2-uitstoot en tot 59% in fossiele brandstoffen.

Duitse consumenten gaven het meest uit bij Edeka
Duitse consumenten besteedden rond de 247 miljard euro aan boodschappen in 2014: 6% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit een recente studie van het Duitse tijdschrift Lebensmittel Zeitung. Uit alle toonaangevende retailgroepen gaven de consumenten vorig jaar het meeste uit bij Edeka, die goed is voor meer dan een vijfde van de totale besteding. Retailer Rewe werd tweede (samen met dochteronderneming Penny), gevolgd door de Schwarz Group winkels Lidl en Kaufland. Metro Group en Aldi waren respectievelijk vierde en vijfde, aldus esmmagazine.com. Aldi is echter nog steeds de marktleider onder de discounters. Het hoogste niveau van de groei werd behaald door Dennree en Alnatura: twee Duitse supermarkten, die zijn gespecialiseerd in biologische producten.

Target verhoogt uurlonen bij VS outlets
De op een na grootste discount-winkelketen, Target, zal dit jaar het werknemersloon verhogen tot ten minste 8,43 euro per uur, meldt esmmagazine.com. Walmart, de grootste rivaal van Target, onthulde plannen om het uurloon te verhogen tot ten minste 8,43 euro in april en een tweede verhoging tot 9,37 euro in februari 2016.

VK: Aldi pompt 3,45 miljoen euro in advertentiecampagne Pasen
Volgens esmmagazine.com pompt Aldi 3,45 miljoen euro in een tv- en advertentiecampagne om de verkoop in het Verenigd Koninkrijk rondom Pasen een flinke boost te geven.

Sonae breidt Meu Super franchise uit in Portugal
Sonae versterkt haar strategische positie door een investering in Meu Super franchise in Portugal, meldt esmmagazine.com. De retailer is momenteel aanwezig in 18 districten, 600 werknemers, van het vasteland van Portugal en Madeira. Vorig jaar heeft Meu Super de portefeuille verdubbeld met de opening van 70 winkels. Sonae wil tegen het einde van het jaar 200 winkels hebben.

Jerónimo Martins breidt keten Ara uit in Colombia
Directeur van Jerónimo Martins in Colombia, Pedro Albuquerque Veloso, heeft gezegd dat de retailer tot 2020 300 miljoen euro zal investeren om de Ara-keten landelijk uit te breiden, zo meldt retailanalysis.igd.com. Veloso stelde dat Jerónimo Martins 50 nieuwe winkels opent in 2015, als aanvulling op de 84 bestaande winkel als het eind van 2014.

Lidl investeert 32,7 miljoen euro in Kroatië
De Duitse discounter Lidl is van plan om in 2015 32,7 miljoen euro te investeren in zijn Kroatische keten. Vorig jaar exporteerde Lidl Hrvatska volgens esmmagazine.com, in samenwerking met lokale leveranciers, meer dan 5,2 miljoen euro in Kroatisch producten. Sinds de toetreding van Lidl op de Kroatische markt in 2006, opende de retailer 86 winkels en twee distributiecentra met meer dan 1.700 werknemers.

Wal-Mart Mexico verscherpt investeringsplannen in 2015
De grootste retailer van Mexico, Wal-Mart Mexico, stelde woensdag dat het plan is om zijn uitbreidingsplannen van dit jaar te verscherpen, waardoor de kapitaaluitgaven van 758 miljoen euro iets minder bedragen dan in 2014. Met inbegrip van 345 miljoen euro aan het openen van winkels, zo meldt nasdaq.com.

Volgende stap voor Target: Vernieuwde boodschappen
Target Corp heeft een voedseldilemma. Zes jaar na het uitbreiden van het assortiment stellen leidinggevenden dat de retailer niet voldoende heeft gedaan, aldus startribune.com. Target's voedselassortiment is niet zo uitgebreid als Wal-Mart, noch zo kenmerkend als Trader Joe's. "We zijn niet bijzonder en niet een volledige supermarkt," zei John Mulligan, chief financial officer van Target op een recente conferentie. "Dus we zitten in het midden van niemandsland." 'Fixing food' is cruciaal voor Target om zichzelf opnieuw uit te vinden. Vorige week heeft de in Minneapolis gevestigde retailer 1.700 medewerkers ontslagen op het hoofdkantoor als een poging om de efficiëntie te verbeteren.

VK: 500 nieuwe bannen bij distributiecentrum Lidl
Er zullen 500 banen worden gecreëerd nadat retailer Lidl plannen aangekondigde voor een nieuw distributiecentrum in de West Midlands. Ingo Fischer, van Lidl VK, stelt dat het nieuwe magazijn de winkels in de regio West Midlands moet ondersteunen en versterken, zo meldt de BBC.

België: Ambtenaren van Delhaize re-branding Food Lion
De ambtenaren, met inbegrip van CEO Frans Muller en Amerikaanse CEO Kevin Holt, zijn bezig met een uitgebreide re-branding van haar Food Lion-keten, zo meldt supermarketnews.com. Het initiatief omvat alles, van hoe cakes en taarten worden gedecoreerd tot de wijze waarop de kassiers worden gekleed. Doel is om het lang bestaande aandeel in gemak en prijs uit te breiden.

VS: Circle K koopt Tiger Tote winkels
Roy Cole, CEO van Johnson Oil Company van Gonzales, kondigde dinsdag aan dat haar 21 winkels zijn verkocht aan de Amerikaanse divisie van Circle K, zo meldt gonzalesinquirer.com. "Na deze transactie zal het netwerk van Couche-Tard in de Circle K Southwest Division in totaal 335 zelfuitgebate winkels en 67 locaties onder de groothandel of de franchiseovereenkomst bevatten," stelt Kelly McGuire, vice-president. "Deze winkels bezetten strategische locaties binnen hun de handelsgebieden."

Pan-Aziatische Farm kiest Telstra voor weboplossing
Pan-Aziatische retailer Dairy Farm Group heeft voor een multi-miljoen dollar beheerde private cloud-oplossing van Telstra gekozen om de groei te stimuleren en 'customer engagement' te vergroten, aldus enterpriseinnovation.net.

SPAR zoekt EU-hulp tegen supervision fee van Hongaarse overheid
De Oostenrijkse retailer SPAR is bereid om zelfs in Brussel de beslissing van de Hongaarse overheid aan te vechten. SPAR stelt dat de 'supervision fee food' (belasting) leidt tot een concurrentienadeel, zo meldt de Hongaarse zakenkrant Világgazdaság. (Portfolio.hu)

Noorwegen: Blue Ridge introduceert 'supply chain analytics' bij Rema Distribusjon
Blue Ridge, een wereldwijde 'supply chain planning en analytics'-leverancier, heeft aangekondigd dat Rema Distribusjon gebruikt gaat maken van de Blue Ridge Supply Chain Analytics. De retailer is van plan om te profiteren van bruikbare inzichten met betrekking tot de supply chain, in-store omstandigheden en samenwerking met leveranciers, zo meldt globenewswire.com.




Publicatiedatum: