Fresh Connection behandelt 10.000 containers per jaar
Het kantoor in Stabroek
Connection en Warehousing
"Toen ik het bedrijf opstartte, was ik puur expediteur", vertelt Wouter. Ik zorgde voor de keuring, inklaring en leverde containers van 'door to door'. 2005 was het jaar dat Nederland niet naar Rusland mocht exporteren en dat via België ging doen. Er was toen heel veel vraag vanuit Nederland en veel van deze klanten bedienen we nog steeds. In de loop der jaren zijn we stap voor stap gegroeid. Voor Fresh Connection is de hoofdzaak nog steeds expeditie, maar bij Fresh Warehousing leveren we een complete logistieke dienst, inclusief kwaliteitscontrole en op- en overslag." Fresh Connection heeft twee vestigingen: in Stabroek en in Meer. "We hadden ook nog enkele jaren een vestiging in Nederland, maar daar zijn we vorig jaar augustus uitgestapt. We wilden ons volledig focussen op de activiteiten in België."
Alles moet sneller
Fresh Warehousing is AEO, BRC en BIO-gecertificeerd en Fresh Connection heeft een AEO-certificatie. "In het begin was daar niet zo veel vraag naar maar tegenwoordig is het meer en meer een vereiste van de klant", legt Wouter uit. "Sowieso heeft de klant steeds meer eisen: het moet allemaal steeds sneller. In AGF is dat natuurlijk extra belangrijk. Met snelheid kun je het verschil maken. Zo kunnen we de bananen die aankomen in twee uur na lossing alweer laden. Zelfs bij grote partijen. De doorlooptijd is snel. 50 tot 60% wat dagelijks binnenkomt, wordt dezelfde dag alweer vervoerd."
Meer prijsconcurrentie
Volgens Wouter is onderscheiden tegenwoordig steeds moeilijker dan vroeger. "De marges worden kleiner en er wordt steeds meer op prijs gefocust in plaats van service, terwijl de kosten hoger liggen. Voor de crisis in 2008 vond niemand het een probleem dat de prijzen jaarlijks stegen. Nu wordt er veel moeilijker gedaan en het wordt een grotere uitdaging om klanten te overtuigen. Toch kun je door optimalisatie het verschil maken." Op concurrentiegebied heeft hij een gunnende visie: "We moeten elkaar niet kapot concurreren. Dat is niet de juiste instelling. Elkaar af en toe iets gunnen, geeft een betere sfeer in de markt."
Ondanks de prijsdruk in de markt merkt Wouter op dat het cliënteel toch trouw blijft. "We hebben er in de afgelopen jaren diverse klanten bij gekregen, maar de 'oude' blijven onze activiteiten waarderen. We zien ook nog jaarlijks een mooie groei in volume binnen de huidige klantenkring." Fresh Connection levert de containers in diverse plaatsen in Europa.
Optimaliseren
Bij Fresh Warehousing in Meer worden met name bananen behandeld. "We willen investeren in onze gebouwen op deze locatie door diverse zaken te optimaliseren. Zo kunnen we in de toekomst een groter volume behandelen. Daarnaast investeren we in kennis en opleidingen van ons personeel."
Wouter ziet de toekomst positief tegemoet. "De AGF-sector is een uitdagende branche. Elke dag is anders. Je moet ervoor zorgen dat je zaken snel en goed doet. Als er zich een probleem voordoet, moet er binnen no-time een oplossing zijn. Dat is het mooie van deze branche." Naast groenten en fruit verhandelt Fresh Connection ook diepvries-AGF, vlees en vis. "In diepvries zit zeker nog groei, maar ook de verse AGF-import zal standhouden. Mensen blijven toch jaarrond bananen en sinaasappelen eten. Dat zijn ze nu eenmaal gewend."
Voor meer informatie:
Wouter de Koning
Fresh Connection Bvba
Port of Antwerp
Abtsdreef 10 - 135
2940 Stabroek - België
Tel. + 32 (0)3 575 58 00
Fax.+ 32 (0)3 575 58 10
wouter@freshconnection.be
www.freshconnection.be