Bananen bij EuroFruitPorts gelost met nieuw automatisch liftsysteem
Peter Tops en Jan Simons van EFP bij het nieuws systeem
Minder kans op beschadigingen
Peter Tops, General Manager van Eurofruitports geeft aan dat het nieuwe liftsysteem met name voordelen heeft voor hun Afrikaanse afladers. "Zij hebben niet dezelfde materialen als wij, dus voor de laadhavens daar is het handiger. Dit systeem zorgt ervoor dat de bananen op een veiligere manier worden geladen en gelost. Zo hebben de pallets en producten minder kans op beschadigingen." Hij geeft aan dat ze voor het lossen ook geen walkraan hoeven te gebruiken. "Die heb je bij het conventionele systeem wel nodig. Daar worden eerst vier pallets met spanbanden aan een kraan gehangen en naar beneden gehaald. Achteraf werkt men in deze luiken met palletkooien van 4 en nadien van 8 pallets. Een nadeel is dat de productiviteit van het SLS-systeem iets lager ligt dan het conventionele."
De Costa Rican Star
Uitbreiding activiteiten
Peter vertelt dat ze sinds januari dit jaar niet alleen verantwoordelijk zijn voor de lading in het koelhuis, maar ook voor het lossen en laden van de schepen. De Costa Rican Star bevat zo'n 4.000 ton bananen. Het schip wordt gelost door de pool van havenarbeiders, die op dagbasis worden ingehuurd. Het lossen van het schip neemt zo'n 16-24 uur in beslag. Daarna worden de goederen geleverd in diverse Europese landen." EuroFruitPorts is ook verantwoordelijk voor de export. Op de terugweg bevat het schip met name auto's en verpakkingsmateriaal. Andere producten die naar Afrika worden verzonden zijn aardappelen en uien."
8 pallets tegelijk worden omhoog uit het ruim gehesen
De conventionele manier: vier pallets tegelijk worden omhoog gehesen door de walkraan
Gecontroleerde atmosfeer
Bij het toegevoegde luik van het schip worden de containers nog op de conventionele manier gelost en geladen. Deze luiken bevatten 24 containers van zo'n 30 ton per luik. De bananen worden in het ruim bewaard onder gecontroleerde atmosfeer, zodat ze niet rijpen onderweg en groen aankomen in de loshaven. De hoeveelheid zuurstof is wordt gereduceerd van +/- 20% naar zo'n 3% en wordt tijdens de reis diverse malen gecontroleerd. 24 uur voor het lossen worden zowel de ruimen als de te strippen containers geventileerd en meer zuurstof toegevoegd bij de bananen in de ruimen en containers.
Het automatische liftsysteem aan de buitenkant
3500 pallets bananen per week
Begin 2013 werd de logistieke dienstverlener EuroFruitPorts in Antwerpen opgericht. Dit is een joint-venture tussen Euroports en Compagnie Fruitière. Compagnie Fruitière is de grootste importeur van bananen uit West-Afrika. EuroFruitPorts lost zo'n 80% bananen, afkomstig uit diverse Afrikaanse plaatsen. Andere producten zijn ananas, mango's, tomaten, meloenen en kokosnoten. Per jaar lost het bedrijf zo'n 200.000 ton fruit uit het schip en 50.000 ton uit containers. Dat is gemiddeld 3.500 pallets bananen en 1.000 pallets ander fruit per week. Eurofruitports maakt gebruik van een geautomatiseerd voorraadsysteem. "Alles is heel gemakkelijk terug te vinden in het magazijn door middel van coördinaten. We voeren hier regelmatig verbeteringen door, ook op het gebied van energiebesparing en veiligheid."
De bananen worden binnen gescand en op de juiste plaats gezet
EuroFruitPorts is kortgeleden ook bio-gecertificeerd en heeft dus ook ruimte om biologische producten op te slaan. "Het aandeel biologische producten klein, zo'n 2.500 ton per jaar, maar er wordt wel een groei verwacht. Voor de conventionele bananen verwachten we een stabiele aanvoer."
Voor meer informatie:
Peter Tops
Eurofruitports NV
Land van Waaslaan 5
Haven 1207 - 9130
Kallo - Belgium
T +32 3 570 35 39
M +32 497 52 96 39
www.eurofruitports.com
www.fruitiere.fr