Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw record voor de Belgische aardappelverwerkende industrie

Na een lichte daling in 2013 – mede als gevolg van de uitzonderlijke hoge aardappelprijzen in Europa dat jaar – hernam de Belgische aardappelverwerkende industrie zijn groeiritme van de voorbije decennia in 2014. Vorig jaar werd 3,8 MIO ton aardappelen verwerkt tot gekoelde en diepgevroren voorgebakken frietjes, kroketten en andere pureeproducten, chips en snacks, vlokken en granulaten en voorgeschilde en- gekookte aardappelen. Dit is een stijging met 6,9 % t.o.v. 2013 en een nieuw record voor deze sector die in 1990 nog 500.000 ton aardappelen verwerkte.

Daarnaast valt op dat ook de tewerkstelling in de sector gestaag toenam en vooral dat een sterk investeringsritme gehandhaafd blijft. Deze cijfers illustreren dat het programma van een 'samen naar een duurzame groei', dat door de beroepsfederatie Belgapom werd uitgewerkt, geen holle slogan betreft.

Deze stijging in 2014 is vooral het gevolg van de toegenomen vraag op de exportmarkten buiten de EU. De voordeligere grondstofprijzen op de vrije markt (naast de duurdere contractmarkt) en de sterke dollar die niet Europese concurrenten uit Noord-Amerika parten speelt, bieden extra kansen voor de export van de Belgische aardappelproducten. De Belgische aardappelverwerking bevestigt ook in 2014 zijn rol als grootste exporteur van diepgevroren aardappelproducten ter wereld en diept de kloof tegenover de eerste achtervolger Nederland verder uit.
De Belgische aardappelsector wil naast deze economische elementen ook bouwen aan het imago van de Belgische producten. Via een actieve deelname aan het Belgisch paviljoen op de wereldtentoonstelling in Milaan – mede in het kader van de actie "food.be" (small country, great food) en een opvallende aanwezigheid op het World Potato Congress in Beijing (juli 2015) wil de sector duidelijk maken dat het niet om 'french fries' gaat, maar wel – zoals Stromae het tijdens zijn concerten in de VS aankondigt – over 'Belgian fries'.

Meer info:
Belgapom
www.belgapom.be
romain@fvphouse.be
+32 9 3391252
Publicatiedatum: