Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sander Dietvorst, The Greenery

“Logistiek in AGF-sector: denken als de retailer”

Tholen – Door te denken als een retailer is er in de keten vaak nog winst te behalen. Dat bleek uit de presentatie van Sander Dietvorst van The Greenery op de Inspiratiedag Vollegrondsteelt vorige week in Wageningen. "Hogere marges hebben ook te maken met lagere ketenkosten."

Sander Dietvorst is Supply Chain Manager bij The Greenery en is uiteraard continu bezig met het optimaliseren van de logistiek en de keten. Op de Inspiratiedag Vollegrond stimuleerde hij telers om de keteninrichting eens te bekijken vanuit retailperspectief. Dat maakt het mogelijk je te onderscheiden in de markt. "Een retailer denkt vanuit zijn eigen formule. Leef je daarin in: Wat drijft de supermarkt?" Volgens Dietvorst gaan retailers uiteraard uit van winstverhoging en is dat mogelijk door een hogere omzet te realiseren of door marges te verhogen. "Een hogere omzet kan gerealiseerd worden door de formule te ontwikkelen: meer te sturen op de huisstijl, de beleving, de diepte van het assortiment", geeft hij als voorbeelden. "Daar kun je als toeleverancier op inzetten."



Marges verbeteren met ketenkosten
Ook op de marges zijn verbeteringen mogelijk en dan heeft Dietvorst het niet eens zozeer over de inkoopkosten. "Maar denk ook aan de derving, aan het vloeroppervlakte of aan de ketenkosten." Die laatste is vanuit zijn logistieke oogpunt interessant. Zo ziet hij ontwikkelingen in de sector als de opkomst van de SSCC, de Serial Shipping Container Code en de DesaDV, een elektronische pakbon. Bij de leverancier wordt een SSCC op een zending geplaatst en de elektronische pakbon wordt naar het DC gestuurd. Bij het DC hoeft geen menselijke controle meer te staan en zo kan een retailer besparen op de ketenkosten. "Je versimpelt het administratieve proces, vermindert de foutkans en verlaagt de kosten." Nadelen aan zo'n systeem zijn er ook: de invoerkosten zijn hoog en er is vertrouwen nodig dat het overal juist wordt gebruikt. Ook moeten verschillende toeleveranciers hieraan meedoen om echt minder personeel in te kunnen zetten. Dat laatste is wat Dietvorst steeds meer ziet: eerst bieden leveranciers zo'n noviteit aan als extra waarde, later stelt de retailer het als eis om te mogen leveren. "Dit systeem was voorheen een service van de leverancier. Nu wordt het langzaam standaard in de sector"

Ketengrondvormen
Er zijn meer mogelijkheden om als leverancier in te spelen op de wens van de retailer. "Kijk eens naar de ketengrondvormen", verklapt Dietvorst. "Een retailer heeft misschien 300 artikelen in de AGF-afdeling liggen, maar hij wil geen 300 leveringen op het DC." Bovendien willen retailers de voorraad op het DC vaak graag laag houden – in verband met de kosten van opslag, de derving en de versheid in de winkel. "Als dienstverlener kun je dan een eigen DC instellen, maar een vrachtwagen vol met bloemkool wil je niet eerst langs je eigen DC sturen om dit vervolgens door te sturen naar het DC van de retailer. Dan maak je juist weer onnodige kosten en verlies je de ketensnelheid." De oplossing ligt in een mix van de twee. Bij The Greenery kennen ze hier dan ook alle smaken in. "Bij sommige ketens functioneren we als dienstverlener met een eigen DC. Andere ketens willen direct op het DC beleverd worden en sommige ketens willen tot op winkelniveau beleverd worden. Bekijk de wens van de retailer, overleg met de supermarkt en zoek naar de optimale combinatie."


Voor meer informatie:
The Greenery
www.thegreenery.com