"In essentie is elke AGF-handelaar een logistiek dienstverlener"
Frudicom is lange tijd in handen geweest van familie Verlee. Binnenkort zal het laatste familielid uit het bedrijf vertrekken. Sinds anderhalf jaar is Dominiek Provoost de zaakwaarnemer van het bedrijf: "Vawi richt zich meer op horeca en cateringbedrijven en wij met name op andere grootverbruikers. De bedoeling is dat wij in de toekomst ook meer horecazaken gaan bedienen in de omgeving van Brussel."
Rebranding
In 2014 heeft Frudicom een volledige 'rebranding' doorgemaakt. "De huisstijl en logo's zijn vernieuwd en ook de uitstraling van de wagens is veranderd. We hebben daarbij ook een opendeurdag georganiseerd (klik hier voor de foto's) waarbij onze klanten de 'nieuwe' Frudicom konden bewonderen." Volgens Dominiek is het nu van belang om te consolideren. "Klanten hadden een band met de familie en we zullen moeten blijven investeren om de relatie te behouden. Er zijn diverse andere AGF-leveranciers in Brussel, maar wij onderscheiden ons door het brede assortiment, de service en de nodige certificaten waaronder IFS. We merken dat horecabedrijven op een bewustere manier inkopen en dan zijn ze bij ons op het juiste adres."
Breed assortiment
Het assortiment van Frudicom is breed. "We bieden AGF, kruiden, een volledig diepvriesgamma, brood, desserts, een vierde gamma (fijne voorgesneden en verpakte groenten), fruitsalades en fruitsappen, oliën, vetten, droge voeding en zuivel. We vinden het belangrijk om ons niet alleen te richten op groenten en fruit. Onze klanten hebben meer producten nodig en die willen we ook aanbieden. Het is de combinatie van deze producten die een compleet aanbod maken." Hij geeft aan dat in de loop der jaren steeds minder niet bewerkte groenten en fruit worden verkocht. "Voor het gemak van afnemers worden veel producten bewerkt, versneden of gecombineerd met andere ingrediënten. Dat aandeel neemt alleen maar toe, met name in grootkeukens. Horecabedrijven daarentegen gebruiken nog wel meer niet bewerkte groenten. Zij zoeken echt speciale producten om een persoonlijk tintje te geven aan een gerecht en willen geen standaard slamix."
Dominiek Provoost van Frudicom
Bio minder beschikbaar
Frudicom is van plan om het biologische assortiment de komende tijd uit te breiden. "Een deel van de cateraars die onder de overheid vallen zijn verplicht om een bepaald percentage biologische producten klaar te maken. Helaas is er van bio nog te weinig aanbod in België. Daarnaast is een seizoen van gangbare groenten en fruit al moeilijk te voorspellen, maar bij bio is het nog lastiger. Het hangt af van veel factoren en doordat bepaalde middelen niet gebruikt mogen worden, zijn de producten ook minder lang houdbaar." Klanten vinden het volgens Dominiek ook lastig om de seizoenen te leren. "We krijgen regelmatig een verkeerde vraag op het verkeerde moment. Het blijft een leerproces."
Frudicom in feeststemming tijdens de opendeurdag vorig jaar (Klik hier voor meer foto's van de opendeurdag)
Logistieke dienstverlener
Onderscheiden zit volgens Dominiek niet in het productassortiment alleen. "Een sla blijft een sla, dat is niet te veranderen. In essentie is dus elke AGF-handelaar een logistieke dienstverlener. Maar het proces en de activiteiten eromheen - hoe het product van A naar B komt - dat verschilt per leverancier. En daar willen wij ons in onderscheiden. Ook op logistiek gebied. Hij ziet een groei in de vraag naar groenten op het bord. "Over het algemeen wordt er steeds meer aandacht geschonken aan gezondheid. Horecabedrijven gebruiken veel groenten op diverse manieren en met meer variatie. De manieren waarop groenten in gerechten worden verwerkt, zijn eindeloos. We zien dus nog veel potentie voor Frudicom in de Brusselse horeca."
Voor meer informatie:
Dominiek Provoost
Frudicom NV
Vilvoordselaan 206-210
1000 Brussel - Belgium
Tel: 02 240 61 51
Fax: 02 242 21 26
info@frudicom.be
www.frudicom.be