Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

J&S Packaging produceerde 100 miljoen schaaltjes voor de AGF-sector in 2014

Tholen - J&S Packaging is al jarenlang actief in diverse soorten verpakkingen en sinds vijf jaar levert het bedrijf aan de AGF-sector in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. J&S is in 2003 opgestart door de broers Jim en Steve Segers en heeft drie locaties in België. Het hoofdkantoor is gelegen in Ghislenghien en daarnaast zijn er verpakkingsstations in Sint-Truiden en Sint-Katelijne-Waver.



Jim Segers vertelt dat ze bewust hebben gekozen om veel sectoren te bedienen. "Eigenlijk heeft iedereen verpakkingen nodig. Onze doelgroep is daarom heel breed. De grootste afnemers zijn industrie en voeding. Natuurlijk hebben we wel de nodige kennis van de branches waaraan we leveren. De AGF-sector is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Momenteel is het aandeel verpakkingen voor de AGF-sector bij ons zo'n 25-30%."



100 miljoen schaaltjes

J&S levert rechtstreeks aan diverse supermarktketens, veilingen en groothandelaren. "De AGF-sector is geen gemakkelijke sector, maar dat zien we als een uitdaging. We zijn gestart in Sint-Truiden. Daar hebben we momenteel 2.500 vierkante meter aan opzetstations. In Sint-Katelijne-Waver is de oppervlakte 4.500 vierkante meter. Het begon allemaal met kleine schaaltjes voor het hardfruit. Daarin zijn we stilaan gegroeid en nu leveren we verpakkingen voor allerlei AGF-producten. De voornaamste die we produceren zijn schaaltjes. Vorig jaar hebben we zo'n 100 miljoen schaaltjes gemaakt voor deze sector. In grote trays zijn we een wat kleinere speler. Daar doen we jaarlijks ongeveer 4,5 miljoen stuks in momenteel."



Golfkarton
J&S profileert zich met name in golfkarton, maar biedt ook massief. "Het voordeel van golfkarton is dat je met lichtere papieren dezelfde sterke doos kan produceren. Je brengt hierdoor minder papier in omloop, dus het is milieuvriendelijker. Het produceren kost meer, maar omdat je minder papier gebruikt, kunnen we de concurrentie met massief karton goed aan. We merken dat de vraag stijgt. Ook de biologische sector kiest steeds vaker voor verpakkingen van golfkarton."

"Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe soort en innovatieve verpakkingen in de AGF sector. Een paar jaar geleden hebben wij bijvoorbeeld de N-golf geïntroduceerd in de AGF markt. Dit is golfkarton met eenzelfde dikte als massief karton, dikte 0,6 mm , waardoor stockage en transportkosten tot een minimum gereduceerd worden. N-golf is zo plat dat er bijna geen verschil te zien is met massief karton. Er zijn nu ondertussen al meerdere producenten, maar wij hebben dit als eerste in de Benelux-AGF markt gezet. Je hebt veel verschillende diktes in golfkarton. Dat loopt van A t/m G en sinds kort dus ook van de dunste N-golf tot dubbele golven. Het soort product bepaalt de dikte van het karton."



"Met bedrukkingen in golfkarton zitten we wel met het 'washbord effect'. Dit kunnen we echter niet vermijden voor dikkere golfkarton soorten, maar door de dunne N-golf wordt dit ook tot een minimum herleid", legt hij uit.


Links Steve en Jim Segers

Meer kleinverpakkingen
Hij verwacht dat de vraag naar golfkarton verder zal stijgen. "We zien ieder jaar nog mooie groeicijfers. Voor grotere volumes ben je goedkoper uit met golfkarton. Bedrijven kiezen soms wel voor massief omdat het vochtbestendiger is dan golf. Dus voor bepaalde vochtige producten is dat wel interessant. Bij golfkarton worden allerlei coatings gebruikt om vocht tegen te gaan en dat werkt ook vaak goed." Jim ziet de groei met name in de kleinverpakkingen, de schaaltjes. "Mede door het moeilijke jaar in fruit omwille van het Rusland embargo is er een stijgende trend naar kleinverpakkingen. Er worden meer promo's gedaan en ik verwacht dat deze trend doorzet. Ook worden kartonnen schalen gebruikt om diverse groenten- of fruitcombinaties te maken voor bepaalde gerechten. Dat zal alleen maar toenemen. Daarom zullen we ook dit jaar nog investeren in machines voor kleinverpakkingen." Naast kleinverpakkingen ziet hij kansen voor displays in de AGF-sector. "Om een product extra in de kijker te zetten en zich meer te differentiëren van andere producten, wordt ook in deze sector meer en meer gebruik gemaakt van een mooie display."



Toekomst
In de toekomst ziet hij niet snel iets veranderen in het soort verpakkingen. "Er zijn momenteel proeven bezig met tomatenstengels en rietsuiker, maar voordat dit echt in de markt is, zal nog wel even duren. De vraag moet er zijn en het aanbod van dit papier is zéér laag. De productie is momenteel ook nog zeer kostbaar." Hij ziet dat er een grote prijzenslag aan de gang is in Nederland. "Het komt met name door de supermarkten, die eisen dat de prijzen steeds dalen." Het wordt wel moeilijker om je als verpakkingsbedrijf te onderscheiden, maar we blijven optimistisch. De gepersonaliseerde producten just-in-time aan onze klanten leveren: dat is ons doel."

Voor meer informatie:
J&S Packaging nv
Rue du Fundus 13 - Zoning II
B-7822 Ghislenghien
Tel.: +32 (0)68 84 38 74
Fax: +32 (0)68 84 38 81
info@j-and-s-packaging.com
www.j-and-s-packaging.com