Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ken je klanten" belangrijkste les uit Inspiratiedag Vollegrond"

Tholen - Ken je klanten – weet waar je product heengaat. Dat is de les die vollegrondstelers kunnen leren uit de presentaties van diverse ondernemers op de Inspiratiedag Vollegronds Groenteteelt, afgelopen donderdag in Wageningen.

Uit de zes presentaties bleek één ding: het is tijd voor ondernemers om de klant beter te leren kennen. Niet alleen om de logistiek naar wens af te stemmen op de klant, waar Sander Dietvorst van The Greenery over sprak, maar ook om het verhaal bij je bijzondere producten te vertellen - wat bleek uit de verhalen van Robbert Blok van Green Organics, over zilte groenten, en Drees Peter van den Bosch van Willem & Drees, die sprak, over de regionale afzet. Ook suikermaisteler Giel Hermans ziet dat de relatie met zijn klant het allerbelangrijkste is. "Het gaat dan niet alleen om je prijs, maar ook om flexibiliteit, verpakken - een keer klaarstaan voor elkaar."



De Inspiratiedag Vollegronds Groenteteelt werd georganiseerd door Vollegrondsgroente.net en Groente & Fruit. Het was voor het blad de eerste keer dat het zo'n dag organiseerde, vertelde hoofdredacteur Jan Vullings en het medium wil dit in de toekomst meer gaan doen. Om iets terug te geven aan de sector – niet per se omdat de sector reden heeft om een feestje te vieren. In de vollegrondssector gaat het namelijk ook niet makkelijk, constateerde Vullings in zijn openingswoord. De sector heeft te maken met schaalvergroting en prijsdalingen en in 2013 verdienden vollegrondsbedrijven volgens het LEI slechts 15.000 tot 20.000 euro per AJE.

Bio-producten
Hoe gaan ze daar bij Green Organics mee om? Robbert Blok vertelt over de ontwikkelingen bij het bedrijf. Enerzijds zitten Green Organics in een luxepositie: de vraag naar bio-product is hoger dan het aanbod en het bedrijf gelooft erin dat de Noord-Oost-polder, waar veel van hun telers huizen, het biologisch hart van Europa is. Bovendien kan het bedrijf met de diepvriesdivisie eventuele overproductie in de sector ondervangen.

Maar Blok kijkt ook naar andere manieren om de klant bij de sector betrokken te maken. Hij vertelt over de Deense teler Jen Eldering, die met zijn bedrijf Soris voorheen alleen actief was in de bio-teelt en toen uitbreidde naar verpakkingen en spoelen. "De bio-peen werd een gooi- en smijtmarkt", constateerde Eldering volgens Blok en daarom is hij zijn activiteiten gaan diversifiëren. Hij richt zich op de foodservice. Met wandelroutes en pop-uprestaurant speelt hij zichzelf in de kijker. "Hou je bezig met je klant", vindt Blok een belangrijke les. Met Soris koppelt Green Organics telers aan afzetbedrijven.

Deelsessies
De dag werd vervolgens opgesplitst in vier deelsessies. Drees Peter van den Bosch, een van de oprichters van Willem & Drees, sprak over het belang van waarde toevoegen en het kennen van je afzet en meerwaarde. Erik Somsen van ASR sprak over de gevolgen van de crisis voor de grondprijs. Sander Dietvorst ging dieper in op logistiek binnen The Greenery en Dave Smit van fa. Pater Broersen vertelde over zijn Franse avonturen. Deze week meer hierover.

Suikermais en koeien
De Inspiratiedag werd afgesloten met een presentatie van Giel Hermans. Hij teelt, importeert en verwerkt suikermais op zo'n 600 hectare in Nederland, Senegal, Spanje en Marokko en fokt daarnaast herefordrunderen. Om zijn producten af te zetten, is het volgens hem belangrijk om te denken vanuit de retailer. "Die zijn er niet op uit om je uit te knijpen – maar die willen ook overleven. In de retail is het ook chaos", weet hij. "En als ze dan aangeboden krijgen om product onder de kostprijs geleverd te krijgen, dan accepteren ze dat natuurlijk. Dat is gewoon de Hollandse handelsgeest!" Zelf heeft Hermans daar geen zin in. Zijn product is grotendeels voorverkocht en als de suikermais te slecht betaald wordt, gaan de kolven naar de koeien.

Maar er zijn meer manieren waarop Hermans anders denkt dan de meeste ondernemers. Innovatie betekent voor veel ondernemers automatisering. Hermans koos er juist voor om, als innovatie, weer meer personeel aan te nemen. "Als we mensen vervangen door machines, raken die mensen hun baan kwijt en hebben we minder mensen om ons product te verkopen", vindt de ondernemer. "En er zijn genoeg mensen die graag willen werken." De oogst van suikermais bij Hermans geschiedt dan ook weer handmatig. En wat blijkt? De productiviteit is met 15 procent omhoog gegaan. "De factor mens is belangrijk. Het voelt goed, de kwaliteit is beter en we zijn sneller. En misschien krijgt de mais wel een sticker: met de hand geoogst." Want dat ziet hij gebeuren: de aandacht voor de mens. En dat is misschien wel de belangrijkste les: focus niet alleen op je klant van nu, maar ook op je klant in de toekomst.