Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Robert Jacobs: "Tien migranten in auto, 55.000 euro boete"

Verstekelingen bij Calais groot probleem voor vervoerders op Britse markt

Tholen - Uien, witlofpennen, rode bieten, knolselderij (poot)aardappelen; de transportactiviteiten van J. de Groot zijn hoofdzakelijk seizoensgebonden. "We rijden met onze twintig walking floor-trailers en één containerwagen veel losgestort product uit de buurt, maar ook vanuit Zeeland, Flevo- en de Noordoostpolder naar diverse bestemmingen in Europa. Dan moet je flexibel zijn. Soms sta je op maandagmorgen stil door de regen, maar gaan we vervolgens tot zaterdagavond laat door. De chauffeurs vinden de afwisseling in het werk door het hele jaar heen prachtig", vertelt Robert Jacobs. Naast het transport van seizoensgebonden werk in het losgestort product is er een spreiding in het werk door de vaste stromen met bijvoorbeeld oud papier, kunststoffen, drukwerk en gepalletiseerde groenten naar veelal Duitsland, Frankrijk, België en Engeland. Eén uitdaging: Voorkomen dat het grote aantal verstekelingen die Engeland probeert te bereiken (d.m.v. in de laadruimte te kruipen van de vrachtwagens rondom Calais) tegen te gaan. Sinds de opening van de Kanaaltunnel in 1994 is Calais een doorgangsroute voor migranten, maar de laatste tijd is dit aantal sterk gestegen.



"Alle Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die via de Kanaaltunnel naar Dover gaan, hebben te maken met dit probleem. Er zijn duizenden verstekelingen in een straal van 200 kilometer rond Calais. Als het een vluchteling lukt als verstekeling aan boord te komen, dreigde vorig jaar in Engeland een boete van omgerekend 2.500 euro per verstekeling en dat bedrag is dit jaar verhoogd naar 3.500 euro", vertelt Robert. Een chauffeur van De Groot Transport kreeg er vorig jaar ook mee te maken. "Dat was een dure hobby. 's Nachts had de vrachtwagen in België stil gestaan en zijn er tien verstekelingen in de auto gekomen. Ze hebben het zeil opengesneden, de pallets met uien verstapeld en hun behoefte in de auto gedaan. Bij de controle van de Eurotunnel kwam men erachter dat er mensen in de trailer zaten, maar dan ben je nog niet klaar. Eerst werd de chauffeur vijf uur lang verhoord en ben je te laat op je losadres en vervolgens krijg je een paar maanden later een brief op de mat met een boete van 2.000 pond per verstekeling voor zowel het bedrijf als de chauffeur. Dat zou dus uitkomen op 40.000 pond (ruim 55.000 euro)."




Door toedoen van een advocaat werd het bedrag uiteindelijk afgerond naar 16.000 euro, maar de transporteur is er nog goed kwaad over. "Men ziet je als smokkelaar en je moet als chauffeur en bedrijf je onschuld maar zien te bewijzen. Het probleem wordt er ook niet minder op. Eerst ging het alleen om Calais, maar nu klimt het probleem langzaam naar boven en gebeurt het ook in Rotterdam en IJmuiden. Wij hadden destijds te maken met Noord-Afrikaanse verstekelingen, maar het gebeurt ook met Joegoslaven en Albanezen. Vaak zijn het mannen, maar soms hele gezinnen", weet Robert. "We proberen zoveel mogelijk maatregelen te treffen. Vanaf België stoppen onze chauffeurs niet meer. We hebben de trailers natuurlijk vergrendeld en laten de lading inspecteren met CO²-metingen of hartslagscans. Dat kost je tien minuten meer tijd, maar staat niet in een verhouding met een boete van 20.000 pond. De enige manier waarop dit probleem kan verdwijnen, is dat in het Verenigd Koninkrijk de bestaande asiel- en immigratiewetgeving wordt aangepast en de migranten gelijk kunnen worden uitgezet."

Los van het migrantenprobleem is de logistiek dienstverlener voorzichtig positief gestemd over de situatie in het transport. "Sommige mensen roepen dat de recessie voorbij is, maar zover zijn wij nog niet. Wel zijn normaal de eerste drie maanden van het jaar lastig voor ons, maar we mogen tot nu toe niet klagen.. We moeten er hard aan trekken om het hoofd boven water te houden. We zijn er nog niet, maar gelukkig gaat het de goede kant op!"


Voor meer informatie:
J. de Groot & Zn BV
Noordervaart 18
1636 VL Schermerhorn
Tel: 072-5039569
Fax: 072-5039471
info@degroottransport.nl