Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische AGF-sector op prospectie in Noord-Italië

Vroegmarkten, winkelbezoeken en afspraken met de belangrijkste importeurs. Dat waren de ingrediënten van een geslaagde prospectiereis in Noord-Italië. VLAM trok eind februari samen met negen exporteurs en drie veilingen naar Noord-Italië met als doel meer Belgisch product in de Italiaanse rekken te krijgen.



Exportprogramma verlegt focus naar prospectie
De laatste jaren besteedde de groente- en fruitsector veel aandacht aan de beursdeelnames op de belangrijkste internationale vakbeurzen. Dit resulteerde in mooie groepsdeelnames van Tokyo tot L.A. via Dubai, Madrid en natuurlijk Berlijn.
Naast deze vakbeurzen wil VLAM ook contactdagen organiseren op bepaalde markten die voldoende potentieel bieden. Tijdens zo een zakenreis benadert VLAM samen met een delegatie exporteurs en veilingen een markt via gerichte bezoeken ter plaatse. Het succes van die formule is de goede samenwerking met FIT, Flanders Investment and Trade, dat de praktische organisatie ter plaatse op zich neemt.



De ronde van Noord-Italië
Dit voorjaar viel de keuze op Noord-Italië en de Balkan-regio. Eind februari namen negen exporteurs en drie veilingen deel aan de zending naar Milaan, Verona en Bologna. Deze steden geven de toon aan in de Noord-Italiaanse AGF-markt. Naast de interessante bezoeken aan de vroegmarkten werd de delegatie bij alle relevante retailers verwacht voor een rondleiding in de groenten- en fruitrayons. Op de vroegmarkt in Bologna en bij enkele retailers werden alvast wortelen, kolen, witloof en prei van Belgische oorsprong gespot. Ook afspraken met de belangrijkste importeurs, inclusief een bezoek aan hun koelcellen en opslagplaatsen stonden op het programma.



Italië is uiteraard zelf een grote leverancier binnen Europa en de mogelijkheden voor buitenlands product zijn er beperkt en gelimiteerd tot enkele maanden. De details werden uiteraard uitvoerig besproken door onze exporteurs en de Italiaanse handelaren. Uit de statistieken blijkt dat er toch vrij veel West-Europees product richting Italië gaat. Een goed voorbeeld daarvan is de tomatenexport vanuit Nederland, die hoge toppen scheert. In dat verband verwezen de Italianen naar de Nederlandse expertise om hun vrachten te herladen met Italiaans product dat dan verder getransporteerd werd richting (Oost-)Europese markten.



Parlo italiano
De concurrentie van onze noorderburen is niet het enige knelpunt. Ook de taal vormt een belangrijke drempel. Terwijl de oudere garde soms het Frans machtig is en de jongere vaker Engels spreekt, is het toch een belangrijke troef om hen in het Italiaans te benaderen. Zeker voor de opvolging achteraf is de kennis van de Italiaanse taal van groot belang.



Net terug uit Italië blikt VLAM al verder naar de volgende contactdag. Van 23 tot 26 maart trekt VLAM samen met een delegatie uit de groenten- en fruitsector naar de Balkanregio. Met Zagreb en Belgrado als uitvalsbasis staat er opnieuw een goedgevuld programma te wachten.

Publicatiedatum: