Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ZON, Fossa Eugenia, Kompany, Staay, Nedalpac en Frankort werken mee

Limburgse telers en handel werken samen in Tuinbouw Versnellingsagenda

Tholen - Limburgse telers en handelsbedrijven hebben elkaar gevonden. Aanstaande donderdag wordt in Roermond de Tuinbouwversnellingsagenda gepresenteerd, die is gemaakt in opdracht van de Provincie Limburg en LLTB. Het doel? Meer samenwerken. Het is in elk geval gelukt om 70% van de productie en 25% van de versomzet uit de regio aan tafel te krijgen. Onder meer de telers van ZON, Fossa Eugenia en Kompany zitten aan tafel met handelsbedrijven als Staay Food Group, Nedalpac en Frankort & Koning.

Peter Deriks van Bureau Viduro is als woordvoerder van dit project aangesteld. "We hebben in elk geval voldoende kritische massa om in samenwerking met de retail projectmatig dingen op te pakken. Deze samenwerking willen we vasthouden, waarbij we onderzoeken wat het duurzaam onderscheidend vermogen van het versproduct in de regio Zuidoost-Nederland is en of we een 'versaanbod met toegevoegde waarde aan kunnen bieden onder een regio-brand'. Dit jaar zullen we gebruiken om deze plannen verder onderzoeken."

Het plan maakt onderdeel uit van de Tuinbouw Versnellingsagenda, waarin vijftig mogelijke initiatieven staan om over vijf jaar de tuinbouw in Limburg te laten herstellen. "Of het uiteindelijk leidt tot een merk of een gezamenlijke verkooptafel, weten we niet. Mijn taak is om dit project serieus in gang te houden en de kikkers in de kruiwagens te houden. In de daghandel is iedereen druk en is men in core business niet met deze zaken bezig."

De toekomstvisie van het bedrijf is wel duidelijk: "Over vijf jaar heeft het Limburgse tuinbouwcluster de markt leidend gemaakt. Een deel van de oude bedrijven en structuren is verdwenen en vervangen door nieuwe partijen en samenwerkingsverbanden. De afzetstructuur voor de tuinbouw is gekanteld. Er zijn verticale keten-samenwerkingen gevormd, soms ontstaan vanuit telersgroeperingen die intensief zijn gaan samenwerken met handelspartners richting retailcombinaties. Ondernemers en ketenpartijen hebben geïnvesteerd in marketing en een regiobrand geïntroduceerd dat vooral in het Ruhrgebied is aangeslagen. Nieuwe marksegmenten dienen zich aan; halffabricaten/houdbare producten om (prijs)afhankelijkheid van vers kanaal te verminderen, farmacie en voedingssupplementen en verre markten. Samenwerking met de kenniscampussen onder Brightlands vlag in Maastricht (AZM, UM) en Sittard-Geleen (Chemelot) groeit gestaag en kan een unieke positie opleveren in de wereld."


Bekijk het hele rapport hier.