Nieuwe foodconcepten moeten zich blijven bewijzen
Bezoekers van Jumbo Foodmarkt Breda, Deka World of Food Beverwijk, Markthal Rotterdam en de Foodhallen Amsterdam zijn door GfK ondervraagd over hun ervaringen. Niet alleen tonen deze concepten een vorm van blurring op papier, er wordt ook daadwerkelijk op de vloer door bijna een kwart van de bezoekers zowel inkopen gedaan voor thuisgebruik als directe consumptie op de locatie zelf. De Markthal en de Foodhallen blinken vooral uit op sfeer. De Foodhallen zit daarbij net nog wat dichter tegen horeca aan, wat ook goed terugkomt in het consumptiegedrag. Bezoekers die bijvoorbeeld iets drinken, kiezen in 31% van de gevallen voor een alcoholische consumptie. Binnen de Markthal staat juist koffie bovenaan met 28%.
Het is overduidelijk dat de Markthal en de Foodhallen vooral moeten blijven verrassen en performen om de relatief hoge prijs te kunnen verantwoorden ten opzichte van de klassieke supermarktketens. Jumbo FoodMarkt en Deka World of Food staan dichter bij het klassieke supermarktconcept en zullen met de juiste accenten het onderscheid moeten blijven aantonen. Het inspelen op verse en streekproducten lijkt een goede stap aangezien gezonde voeding steeds relevanter wordt.
Men is in ieder geval erg enthousiast over alle vier de concepten en bijna 90% van de bezoekers verwacht zeker in de toekomst weer opnieuw een bezoek te brengen. Echter, verbeterpunten worden ook benoemd: Foodhallen lijkt bijvoorbeeld te worstelen met de afzuiging terwijl Markthal juist een uitdaging heeft met de temperatuursregeling.
Een andere uitdaging die vooral binnen de Markthal lijkt af te spelen is de balans tussen het aantal aanbieders en de hoeveelheid zitgelegenheid. Wah Nam Hong en Bram Ladage zijn bijvoorbeeld erg succesvol (respectievelijk 13% en 10% van de bezoekers van de Markthal koopt hier iets) maar er bestaat ook een flinke staart met aanbieders die slechts 1% van de bezoekers weet te verleiden. Veel consumenten geven anderzijds aan graag wat meer zitgelegenheid en ruimte terug te zien: less is more?
Alles bij elkaar bieden de resultaten van dit unieke onderzoek in ieder geval een mooie inspiratiebron voor toekomstige foodconcepten. Meer informatie of het bestellen van het volledige rapport kan direct via GfK Nederland: bas.van.eekelen@gfk.com