Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
inkoopwaarde stijgt 17% in twee jaar

Horeca en catering kopen meer verse groenten en fruit

De foodservice markt in Nederland staat onder druk, maar de inkoopwaarde van verse groenten en fruit steeg in de afgelopen twee jaar met 17 procent. Het gekochte volume nam met 10 procent toe. Waarde ontwikkeling zit vooral in groentemixen waarbij de restaurantsector (onder meer partycatering) de grote driver is. Salades groeien als grote productgroep verder bij eetcafés, recreatie en lunchrooms.

Van 2012 tot en met 2014 steeg de inkoop van groente en fruit (inclusief verwerkt product) door de Nederlandse horeca en catering met 10 procent naar € 413 miljoen. De foodservicebedrijven geven steeds meer de voorkeur aan vers. De omzet van diepvries en conserven daalde met zo'n 10 procent, terwijl de inkoopwaarde van verse groente en fruit met 17 procent steeg. Vers neemt een aandeel in van bijna 80 procent. Dit blijkt uit informatie van Foodstep die voor het GroentenFruit Huis de groente en fruit afzet binnen de Nederlandse foodservice markt in kaart bracht.

Groentemixen populair
Ruim twee derde van de inkoop betreft groenten. De top-5 groente en fruit binnen foodservice bestaat uit salades, groentemixen, citrus, tomaten en appelen. De snelste groeiers in het assortiment zijn in de afgelopen twee jaar groentemixen (+70%) en citrus (+25%). Restaurants zijn de belangrijkste afnemers van groentemixen. Cateringbedrijven (catering bij bedrijven en instellingen) nemen de grootste inkoop van salades voor hun rekening.

Stijging horeca
De totale inkoopwaarde van horecabedrijven bedroeg vorig jaar € 208 miljoen euro, terwijl de cateringsector daar met € 206 miljoen niet veel voor onder deed. Bij horeca was echter sprake van een stijging van 19 procent vergeleken met 2012. Bij catering ging het om een bescheiden groei van 3 procent. Binnen de horeca is de restaurantsector de belangrijkste afnemer, gevolgd door drank, sport en recreatie. De omzet van groenten en fruit bij de fastservice en de facilitaire horeca is nog klein, maar laat wel de sterkste groeipercentages zien. Vooral lunchrooms en de horeca bij detailhandel (Hema, IKEA, Jumbo Foodmarkt etc.) stijgen in belang.

Fruit bij catering
Binnen de catering zijn grote bedrijfsrestaurants met meer dan 100 medewerkers de belangrijkste categorie, goed voor een totale inkoopwaarde van groenten en fruit van € 144 miljoen. Salade is de grote groentetrekker. Citrus, appelen en bananen zijn de meest ingekochte fruitproducten. Bij verzorgingshuizen is appelmoes het meest aangeboden product.

Bron: GroentenFruit Huis
Publicatiedatum: