Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederland: Innovaties die de toekomst van de voedingsindustrie bepalen

Baanbrekende innovaties zijn hard nodig in landbouw en voeding. Wereldwijd is er de uitdaging om een groeiende wereldbevolking beter te voeden. De vraag naar voedsel zal de komende 35 jaar met 60% groeien. Tegelijkertijd hebben voedingsbedrijven in West-Europa en Noord-Amerika te maken met verzadigde markten en kieskeurige, veranderlijke consumenten. In deze markten dalen marges en prijzen. "In de afgelopen decennia heeft het betrekkelijk voorspelbare consumptiepatroon een verandering ondergaan, met kortere levenscycli voor producten, minder merktrouw en een breder aanbod van exotische producten dan ooit tevoren," zegt Jelle Groot, analist bij Rabobank Food and Agribusiness Research. Hij publiceerde onlangs een analyse over de innovaties die nodig zijn in de voedingssector.

Drie trends onder westerse consumenten

Wat zijn de trends onder westerse consumenten, waar innovators en investeerders op in moeten zetten? Jelle Groot ziet drie grote trends: Duurzaamheid, Gemak en Gezondheid.

Duurzaamheid

"Mensen willen dat conventionele ingrediënten duurzamer worden en dat er alternatieve ingrediënten komen die efficiënter zijn en milieuvriendelijker," zegt Jelle. Voorbeelden daarvan zijn de inzet van algen, die veel eiwitten bevatten en groeien op land dat ongeschikt is voor andere vormen van landbouw. De algenteelt is nog jong, de volumes beperkt en de prijzen hoog, maar er zit potentieel in, aldus de Rabobankonderzoekers. Hetzelfde geldt voor insecten of het toepassen van plantaardige ei-vervangers in allerhande producten waar nu eieren in verwerkt worden.

Gemak
Bij de gemakstrend onder consumenten gaat het om de opmars van online boodschappen doen. Over 10 tot 15 jaar zou een kwart van de voedselaankopen in westerse landen online kunnen gebeuren. En bezorgt de drone het voedsel dan op de stoep? En wie wél in de winkel komt, rekent erop dat slimme technologie een link legt tussen zijn eigen smartphone, productvoorkeuren en wat de supermarkt in de aanbieding heeft. Nieuwe technologieën in deze categorie zullen gepersonaliseerde diëten en aangepaste voeding natuurlijk ook gaan vergemakkelijken.

Gezondheid
De nieuwe technologie zal ook op een ander front helpen: gezondheid. Jelle: "Het grootschalig inzetten van persoonlijke dieetgegevens kan de voedselsector dramatisch veranderen. Consumenten zullen steeds bewuster zijn van gezondheidsaspecten en verwachten dat leveranciers daar rekening mee houden. Veel scherper zullen mensen kiezen voor voeding als brand- en bouwstof voor hun lichaam en voedsel als een beleving, qua smaak, geur, sociale en culturele aspecten."

Het voorspellen van de toekomst is onmogelijk, maar technologieën zoals draagbare apparaten en slimme shopping tools veranderen nu al de eisen en de mindset van consumenten. Inspelen op deze trends is niet goedkoop en de resultaten zijn onzeker, maar dergelijke innovaties kunnen ondernemers in de sector zeker helpen om vooruitstrevend en winstgevend te blijven.

Bron: www.rabobank.com
Publicatiedatum: