Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alex Ghys, Ghysco bvba:

"Belgische markt industriefruit al jaren in handen van een paar spelers"

Tholen - De historie van fruithandel Ghysco bvba uit het Belgische Oudenaarde gaat terug tot 1878. Het bedrijf betrekt hardfruit van telers en veilingen, waarmee het zowel de versmarkt als industrie (50/50) voorziet. De lange historie biedt volgens zaakvoerder Alex Ghys vooral voordelen. "Onze naam is gevestigd in de markt en staat synoniem aan de woorden: nakomen, zonder trammelant."

Ghysco is een redelijk grote speler in industriefruit. "Er is een behoorlijk aanbod industriefruit op de markt en dat wordt verdeeld over zo'n vijf aanbieders. Die markt is niet aan grote verschuivingen onderhevig. Iedereen heeft zijn eigen fabrieken, die hij belevert en we respecteren elkaars klanten", vertelt Alex. Op de vraag of er een goede boterham mee te verdienen valt, zegt hij. "Het is hard werken voor weinig, maar we proberen correct ons werk te doen onder het motto 'vandaag bellen, gisteren geleverd."



Hoewel de import van Poolse appelen een logische stap lijkt als grootste appelproducent van Europa, ziet Ghys er vooralsnog geen toekomst voor weggelegd. "Ik probeer dichtbij huis te blijven en richt me op fruit uit Frankrijk, BelgiĆ« en Nederland. Qua rassen zie je de versmarkt steeds meer naar Gala en Braeburn toegaan. Jonagold en Golden hebben afgedaan."

De verhouding binnenlandse markt/export is bij Ghysco 70/30%. Waar het bedrijf in andere jaren redelijk wat fruit naar de Frankrijk exporteerde, is die export dit jaar tot het nulpunt gedaald. "Er gaan nog wat Conference- en Comice-peren heen, maar de appelexport is dit jaar een ramp. Nu ligt de focus op de Belgische en Nederlandse klanten." Hoewel Conference-peren het grootste product zijn voor Ghysco, heeft hij nooit de behoefte gehad om de Russische markt te betreden, zoals veel Belgische hardfruitexporteurs.

Voor meer informatie:
Alex Ghys
Ghysco bvba
Wortegemstraat 124
9700 Oudenaarde
Mob: +32 0475 41 44 10
ghysco@skynet.be