Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe verpakking voor Eosta

Hersluitbare witlofdoos moet houdbaarheid verbeteren

Tholen - Voedselverspilling is een wereldwijd probleem. Volgens de statistieken wordt een derde van de wereldwijde voedselproductie verspild. Om de uitval van witlof, een kwetsbaar product, in de supermarkten tegen te gaan, ging Eosta op zoek naar een andere verpakking. Daarvoor kwamen ze uit bij het Vlaamse Smart Packaging Solutions. De bedrijven ontwikkelden een hersluitbare doos, die volgende week in de eerste supermarkten te vinden moet zijn.


Johan De Neef (Smart Packaging Solutions) en Paul Hendriks (Eosta) presenteren de nieuwe witlofdoos.

"De houdbaarheid voor witlof wordt vooral beperkt door licht en temperatuur," vertelt Paul Hendriks van Eosta. "Licht is de belangrijkste factor en kleurt de witlof groen. Groene witlof wordt niet meer verkocht." Om te voorkomen dat de witlof groen kleurt, gebruiken supermarkten nu vaak plastic dekvellen. "Maar die laten klanten niet liggen," weet Paul.



D
oos met hersluitbaar deksel
De doos, die Smart Packaging Solutions ontwikkelde, is voorzien van een deksel, dat automatisch dichtvalt. Daardoor wordt de houdbaarheid van de witlof verbeterd. De doos, die onlangs via BelOrta op de Belgische markt werd gebracht, vindt nu haar weg naar de Nederlandse en internationale, biologische markt. De dozen zijn vrijwel volledig gemaakt van gerecycleerd materiaal.


Paul Hendriks is zichtbaar blij met de nieuwe verpakking waardoor de houdbaarheid van witlof verbeterd.

Voor het ontwerp van het drukwerk op de dozen heeft Eosta er bewust voor gekozen om de nadruk te leggen op communicatie over de doos. Waar op de oude dozen de teler staat, is op de nieuwe doos deze ruimte vrijgemaakt om te communiceren over de verpakking en de houdbaarheid van witlof. "Die communicatie is belangrijk," legt Paul uit. "Onze klanten krijgen ook een mail met uitleg over de nieuwe dozen en de voordelen van dit deksel. Misschien dat we volgend seizoen de telers weer een plek op de doos geven."



Biologische witlof geen niche
Hoewel tomaten en komkommers de koplopers zijn in het bio-segment, ziet Paul dat er steeds meer interesse in de biologische teelt is. "Er zijn steeds meer telers die omschakelen. Witlof is, ondanks wat problemen in de opstartfase, geen nicheproduct meer." De groothandel in biologische AGF zet wekelijks ongeveer 5000 kilo witlof af. De focus van het bedrijf ligt op de Nederlandse, Duitse, Scandinavische en Franse markt.



"De eerste partij dozen in de nieuwe uitvoering is deze week naar de eerste twee Eosta witloftelers vervoerd," vertelt Johan De Neef van Smart Packaging. "Dat betekent dat waarschijnlijk begin volgende week de eerste nieuwe dozen in de supermarkt zullen liggen," voegt Paul toe. Welke supermarkt de primeur krijgt om de biologische witlof in de nieuwe doos aan te bieden, is onbekend. "Dat kunnen we niet voorspellen," legt Paul uit. "We hebben veel klanten, ook in Duitsland en Scandinaviƫ, maar de dozen komen bijvoorbeeld ook bij het Nederlandse EkoPlaza in het schap."

Meer informatie:
Eosta
Paul Hendriks
T: +31 (0)180 63 55 62
E: paul.hendriks@eosta.com
W: www.eosta.com

Smart Packaging Solutions
Johan De Neef
T: +32 (0)52 26 19 25
E: johan.de.neef@smartpaso.com
W: www.smart-packaging-solutions.com/