Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Minste Spaanse appelen bij retail in Madrid

Spanje: 38% appelen en 5% peren in supermarkt geïmporteerd

Afrucat presenteerde een analyse van het marktaandeel van binnenlands geteelde appelen en peren in vergelijking met geïmporteerd fruit. Het onderzoek richtte zich op Spaanse retailers in Lleida, Zaragoza, Barcelona en Madrid vorig jaar december. De data-analyse toonde aan dat 38% van de verkochte appelen en 5% van de verkochte peren zijn geïmporteerd, hoewel de verschillende ketens en zelfs verschillende winkels van dezelfde keten, (strategische) verschillen vertonen op basis van de locatie. 



In het geval van appelen zijn er zeven supermarkten waar ongeveer 90% van de appelen in de schappen van Spaanse afkomst zijn. Vier van hen noteren een score van 100%, namelijk: Bon Area, Bon Preu, Caprabo, Plusfresc, Dia, Esclat en Lidl . Wat betreft de peren zijn er elf supermarkten waar ongeveer 90% van Spaanse afkomst is. Zeven supermarkten bereiken de 100%: Bon Area, Bon Preu, Caprabo, Eroski, Esclat, Plusfresc, Supercor, Carrefour, Hipercor, El Corte Inglés en Dia.

Uit de analyse bleek mede dat sommige retailers gedifferentieerde strategieën hebben voor hun winkels, afhankelijk van hun geografische ligging. Er is een grotere focus op binnenlands fruit als de winkels in en rondom de productiegebieden zijn gelegen. Retailers gevestigd in Lleida hebben de meeste Spaanse appelen en peren (80%), gevolgd door Barcelona en Zaragoza (60%) en ten slotte Madrid (50%).

Fruitsector vraagt ​​steun voor de binnenlandse productie
De gegevens werden gepresenteerd in aanwezigheid van de vertegenwoordigers van FCAC, UP en ASAJA. Afrucat en de andere organisaties zijn overeengekomen om de consument te vragen om binnenlands fruit te eisen bij verkooppunten en retailers, die lokale producten aanbieden te ondersteunen. Ze deden ook een oproep aan alle supermarktketens om de verkoop van binnenlandse producten te stimuleren. Volgens Afrucat is dit van belang voor de Spaanse fruittelers, omdat ze lijden onder de Russische boycot. Dit vertraagt de omzet (in het bijzonder voor appelen). "Het is een tijd om onze producten te promoten, zoals ze doen in de rest van Europa."

Afrucat heeft besloten om het onderzoek om de drie maanden opnieuw uit te voeren. Controle op het verloop van de huidige situatie in Spanje is volgens Afrucat van groot belang.


Publicatiedatum: