Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

25 Poolse fruitcoöperaties introduceren handelsmerk Appolonia

Tholen - De situatie in de Poolse hardfruitsector verloopt moeizaam. Het land is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de grootste appelexporteurs ter wereld. Rusland was de belangrijkste markt voor hen, maar sinds deze is weggevallen, is Polen hard op zoek naar nieuwe markten. Sinds kort werken Poolse fruittelers nauwer samen om zo ook meer te realiseren.

Peter van Arkel van Fruitadvies Zuid-Limburg bezoekt Polen meerdere keren per jaar en hij werkt al 10 jaar in Polen. Hij vertelt dat de situatie in Polen moeilijk is en er momenteel nog ongeveer 900.000 ton appelen in voorraad is. Poolse telers konden tot vorige week inschrijven om maximaal 150.000 ton appelen uit de markt te nemen tegen een vergoeding van 15 eurocent per kilo. (Dit is een standaard EU-vergoeding). Volgens Peter zijn de Red Delicious en Gala de duurste rassen op dit moment en daarna komen RJ Prince en Golden. Voor Idared zijn de prijzen ook verhoogd tot ca. 17-18 cent. De prijzen voor het ras Szampion blijven gelijk, rond de 13 tot 15 eurocent.

Samenwerking coöperaties

Peter: "Belangrijk nieuws uit Polen is dat 25 grootste Poolse fruitcoöperaties gaan samenwerken. Dit op een manier zoals ze in Süd-Tirol doen. Ze hebben hierbij ook een merk ontwikkeld, namelijk het handelsmerk Appolonia. Er zijn momenteel ongeveer 75 grotere fruitcoöperaties in Polen, die alleen fruit verhandelen. Nu heeft een derde van die coöperaties besloten om op een nieuwe manier te gaan samenwerken. Op het gebied van fruit zijn er jaarlijks twee grote beurzen in Polen. In januari vond MTAS plaats in Warschau en vorige week de beurs TSW, waar het nieuwe Poolse handelsmerk Appolonia werd gepresenteerd."



Hij geeft aan dat Poolse hardfruittelers vijf goede jaren achter de rug hebben. "Dus de meeste bedrijven hebben wel wat reserve. Maar op dit moment wordt het steeds moeilijker, met name door de Russische boycot. Het mooie is dat ze daar nog willen samenwerken. Het zit nog in de startfase, maar er is veel enthousiasme te bespeuren. Zo hebben ze vorig jaar ook gezamenlijk een volledig geaccrediteerd laboratorium opgezet voor het bepalen van residuen en MRL's."

Voor meer informatie: pvanarkel@ziggo.nl