Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Zespri: "Doel om binnen vier jaar evenveel Green als Gold te telen"

Zespri is tevreden over de ontwikkelingen in het kiwiseizoen. Chili had vorig jaar 50% minder groene kiwi's. Simon Limmer, COO van Zepspri, vertelt dat dit voor hen zeker voordelig was. "Wij waren voor een groot deel weer terug met de volumes in vergelijking met vorig jaar. Toen was er de overgang van nieuwe rassen door PSA. Onze telers hebben een goed jaar gehad met een prima rendement, maar we zaten in een lastige positie met betrekking tot de valuta in Nieuw-Zeeland en hierdoor lagen bepaalde markten onder druk." Hij complimenteert de telers, die zeer goede kwaliteit produceerden.

30 en 70 miljoen
De productieramingen voor dit seizoen zijn voor Zespri Gold 30 miljoen dozen en voor Zespri Green 70 miljoen dozen. Er is dit jaar ook een nieuw ras, de Sweet Green, deze zal worden vermarkt in Japan en China. Het is een zoetere variant van de 'gewone' Green-variëteit.

Hoewel de Chilenen altijd al op de Europese markt waren en ook vrij sterk zijn in Noord-Amerika, zijn ze ook in Azië steeds meer aanwezig. Dat merkt Zespri ook. Voor Zespri zijn deze markten ook steeds harder aan het groeien, met name in China. "Ook Zuidoost-Azië is een opkomende markt en daarnaast presteren de vaste afnemers uit Japan, Taiwan, Europa en Korea ook prima. We hadden vorig jaar wel een tekort aan de Gold-kiwi, dus de balans tussen Green en Gold was niet perfect, maar dit jaar zullen we weer terug zijn met de volumes die we hadden voor de PSA-uitbraak", vertelt Limmer.


Lian Jager en Simon Limmer van Zespri.

Het doel is om de productie tussen Green en Gold op 50/50 te krijgen. Dit verwacht men in Nieuw-Zeelandse binnen vier jaar te bereiken. Zespri investeert veel in het SunGold ras en verwacht dat de SunGold bij hun markten goed ontvangen zal worden. Op dit ras zal de komende jaren de focus liggen.

Zespri zal aan de huidige markten blijven beleveren waaronder de Aziatische landen en daarnaast is men op zoek naar opkomende markten zoals Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Het bedrijf werkt ook samen met diverse bedrijven op het gebied van E-marketing en social media en TV reclame in Aziatische landen.

Teelt in China
Er worden momenteel nog geen Zespri-kiwi's in China geteeld, maar Limmer sluit dat niet uit. "Het is nog steeds toekomstmuziek. We zijn druk bezig met onderzoek en strategie. Er zijn veel zaken die eerst moeten worden overwogen, waaronder teeltmethoden, voedselveiligheid, de keten en kwaliteit. Als alles goed is georganiseerd, kunnen we daar pas actief worden in de teelt."

Zespri investeert continue in Research en Development en volgens Limmer zou een rode variëteit zeker potentieel hebben. "Maar het ras moet wel voldoen aan de Zespri-eisen. Op dit moment willen we er met name voor zorgen dat de Gold rassen goed genoeg zijn. In het verleden is sprake geweest van een kiwi met eetbare schil en volgens Limmer is dit ook een mogelijke ontwikkeling voor de toekomst.

Voor meer informatie:
Rachel Lynch
Zespri
Tel: +64 27 509 1805
Email: rachel.lynch@zespri.com
Publicatiedatum: