Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Dozen werden hergebruikt met prei van mindere kwaliteit"

Nieuwe verpakking Flandria prei REO-Veiling moet malafide praktijken weren

Tholen - Tijdens de Fruit Logistica presenteerde de REO Veiling haar nieuwe prei-verpakking. De introductie van de nieuwe doos had diverse redenen, waaronder misbruik van het Flandria-merk. Paul Demyttenaere, Algemeen Directeur van de REO Veiling, geeft uitleg over de redenen van deze nieuwe verpakking. Hij benadrukt dat het hun verantwoordelijkheid was als marktleider van prei om sturend op te treden.



"Voor prei hebben we een moeilijk jaar achter de rug. Als REO Veiling zijn we met Flandria prei de referentie op de Europese markt, zowel naar kwaliteit als prijs. Als Europese marktleider moet je dan ook initiatieven durven nemen om het tij te keren. Tijdens het voorbije seizoen merkten we dat nogal wat kapers op de kust waren om het kwaliteitsmerk Flandria te misbruiken. Dit door verpakking (dozen) te hergebruiken en in deze gerecupereerde verpakking minderwaardig product in de markt te zetten tegen dumpingprijzen."



Het idee achter de nieuwe verpakking

De REO Veiling moest dus actie ondernemen. "De verpakking zwakker maken om hergebruik te voorkomen, was geen optie. Je loopt dan het risico dat je kwaliteitsproduct niet op een degelijke wijze tot bij je klant raakt. De uitdaging was een doos waar bij hergebruiken, het merk niet meegesleept zou worden. Dat was ons uitgangspunt. We hebben daarom gekozen om een 'sleeve' in het midden van de doos te plaatsen. Ook aan de zijkant is het merk zichtbaar, doordat er speciale uitsparingen in de doos zitten. De sleeve is zo ontwikkeld dat hergebruik niet mogelijk is."



Kwaliteitseisen

De andere reden voor de introductie van een nieuwe verpakking is dat de REO Veiling Flandria nog prominenter in de markt wil zetten. "Ook op kwaliteitsgebied hebben we in nauwe samenspraak met onze producenten diverse zaken aangepakt. Zo willen we ons als West-Vlaamse preiregio blijvend onderscheiden op de Europese markt. Eind vorig jaar werd beslist om bepaalde zomerrassen te weren in het najaar. Uit houdbaarheidsproeven bij LAVA en de Vlaamse proeftuinen kwam naar voren dat deze preirassen blijven doorgroeien tot ze in de eindverpakking zitten. De REO Veiling zal deze prei niet meer aanbieden onder Flandria kwaliteit. We willen jaarrond dezelfde kwaliteit prei leveren: donkergroen en iets slanker. Dit lijkt ons een betere inzet op de toekomst dan massaal oproepen om minder hectare prei te verbouwen. Gaan voor kwaliteit zoals de consument dat wil, dat blijft ons uitgangspunt. "

Paul is teleurgesteld dat deze maatregelen niet gedragen worden door LAVA. "Ik ben ontgoocheld dat in de moeilijke marktomstandigheden die we gekend hebben, het collectief van de Vlaamse veilingen niet tot een eenduidige kwaliteitsbeslissing kon komen. Dit mag niet beletten dat wij als REO-Veiling alleen onze verantwoordelijkheid gaan nemen. Op de exportmark betekent de introductie van onze nieuwe doos in elk geval dat wij zowel naar kwaliteit als verpakking onze boodschap kunnen uitdragen als REO Veiling."



Reacties positief

Tijdens Fruit Logistica werd de verpakking geïntroduceerd. "De reacties waren zeer positief. Op dit ogenblik wordt de nieuwe verpakking getest in Spanje. Als deze proeven meevallen, zullen we medio maart officieel de wereld ingaan met deze nieuwe doos. Ook zo willen we de valsspelers in de markt een hak zetten. Uit de inschattingen van onze acties tegen het misbruik van Flandria verpakking op de Europese markt, kunnen we nu reeds stellen dat dit de ganse preisector in Europa 5 tot 7 cent per kg geleverde prei gekost heeft tijdens het voorbije seizoen. Dit kan niet geaccepteerd worden, door niemand! De hele sector heeft er alle belang bij dat malafide telers en handelaren aangepakt worden."

Voor meer informatie:
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare - België
+32 51 23 12 11
www.reo.be
info@reo.be