Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Smyths Food Group

Ierse groothandel groeit dankzij Lidl

Waar de komst van een discounter als Lidl vaak gekoppeld wordt aan dalende prijzen en druk op de marges in de keten, zijn er ook positieve kanten. Het Ierse Smyths Food Group kon groeien dankzij de komst van Lidl naar Ierland.

Toen Marc Andrews in 1997 bij Smyths Food Group begon, was de tweede generatie van de Ierse ondernemersfamilie een bekend gezicht in Dublin's AGF-handel. De oorsprong van het bedrijf ligt in Liverpool, waar de Dublinners Nicholas Smyth en Hugh McNulty in 1924 een bedrijf opzetten. Tien jaar later keerde het duo terug naar de Ierse hoofdstad en verhuisde het bedrijf mee naar de groenten en fruitmarkt in de stad. Eind jaren '90 stond de Ierse groothandelssector op het punt een grote verandering te ondergaan.



Centrale distributie
Andrews en zijn vrouw namen het bedrijf over en werden direct geconfronteerd met een verschuiving in de markt, waarbij centrale distributie in opmars was. "Het waren moeilijke tijden," vertelt Andrews. "De traditionele marktstructuur bestond uit een lokale of regionale groothandel die aan een aantal van de grote supermarkten verkocht. Er konden dus een aantal groothandels lokaal actief zijn." Smyths leverde in die jaren naar schatting aan tien supermarkten.

"Eind jaren '90 was SuperValu volgens mij de eerste die de distributie centraliseerde. Dat betekende dat ze alleen nog met de grote bedrijven zaken wilden doen; grote multinationals als Fyffes en daarmee zette ze de groothandels in het midden buiten spel." Voor supermarkten was dit een logische stap, maar de kleine leveranciers konden niet blijven bestaan.

"In plaats van twintig verschillende vrachtwagens die dagelijks twintig verschillende vrachten leverden bij elke supermarkt, wilden de retailers een klein aantal vrachtwagens die alle groenten en fruit leverden aan een opslag."

"Daar vandaan zou het verder gedistribueerd worden en dat had gevolgen voor ons in de jaren daarna. We zagen een forse daling van de groothandels activiteiten tot wel 50%."




Lidl arriveert
Voor Smyths veranderde alles toen een Duitse supermarktgroep aankondigde plannen te hebben de Ierse markt te betreden. Op dat moment werkten er 15 mensen bij Smyths. "Rond 2001 begonnen we met leveren aan Lidl via een aantal kanalen. Eerst voorverpakte uien, later bananen."

"Na de testfase realiseerden we ons dat we rijpkamers nodig hadden, dus in 2002 kochten we een opslag met rijpkamers in Northwest Business Park in Blanchardstown." Bananen zijn goed voor een derde van de 15 miljoen euro die het Ierse bedrijf jaarlijks omzet. Sinds het bedrijf begon met leveren aan Lidl is het personeelsbestand gegroeid tot 60.

"Er zijn een aantal andere leveranciers van Lidl, maar er is een goede kans dat we bijna alle winkels beleveren," vertelt Andrews. "We leveren drie categorieën: biologisch, conventioneel en fun-size."

Bananen
Sinds 2007 importeert Smyths biologische bananen uit Ecuador, Peru en de Dominicaanse Republiek. In 2011 werd de rijpfaciliteit uitgebreid met acht rijpkamers. Door deze uitbreiding kwam de totale capaciteit op 30.000 dozen per week.

"Bananen zijn altijd een belangrijk product geweest voor ons. We waren een van de weinige die importeerden en rijpten, Lidl gaf ons de mogelijkheid om verder te groeien."

Smyths levert een totaalpakket fruit, groenten en kruiden aan winkels, hotels, restaurants en groothandels in Ierland. Daarnaast heeft het bedrijf vier winkels in Dublin. De eerste winkel opende de deuren in 2008, toen de wereld werd opgeschrikt door de crisis. "We geven een winkel twee jaar. Als de resultaten dan niet goed zijn, sluiten we de winkel. Het heeft geen zin om geld te verspillen."


Meer informatie:
Marc Andrews
Smyths Food Group
marc@smythsfoodgroup.ie
www.smythsfoodgroup.ie

 
Source: Sunday Business Post
Publicatiedatum: