Juan Bonifacio en Luca Battaglio op de Fruit Logistica 2015.
"We begonnen een jaar geleden met de import van bananen, voornamelijk om te profiteren van de handelskanalen die we al hadden met de Battaglio-groep in Italië en onze leveranciers in Ecuador. Vier of vijf maanden geleden zijn we aan de slag gegaan met het importeren van ananas geproduceerd door AGROEDEN, ook een Ecuadoriaanse bedrijf, " zegt Juan Lastra, directeur marketing van COSUR.
Het idee is om geleidelijk te groeien, in de toekomst rijpingsfaciliteiten op te zetten en om het merk Battaglio te promoten op de Argentijnse markt.
"Het logistieke proces is heel eenvoudig: we laden de vrucht in Guayaquil, lossen het in Chili en van daaruit gaat alles naar Argentinië. Veel mensen in Europa denken bij ananas misschien vooral aan Costa Ricaanse ananas, maar we hebben in Ecuador echt een uitstekende producent getroffen, zowel in termen van Brix als kaliber."
De Argentijnse markt is nog niet helemaal bekend met de ananas en veel mensen weten zelfs niet hoe ze het fruit moeten eten. Mede daarom worden de Battaglio-ananas verkocht met een label dat uitlegt hoe ze geschild en gegeten kunnen worden.
"Er zijn enkele importeurs actief met de ananas. We begonnen met een container om de twee weken, maar het doel is om dit volume in de komende vier maanden te verdubbelen. Op dit moment zijn we bezig met de markten van Buenos Aires, Santa Fe, Rosario en de omliggende regio's."
Logistiek is in zo'n groot land natuurlijk een kritische factor. Juan wijst erop dat zodra de importvolumes groeien, er meer afgelegen markten voorzien kunnen worden.
"Zowel voor bananen en ananas werken wij met premium kwaliteit fruit, dezelfde kwaliteit als in Europa en de VS. De markt biedt volop ruimte voor ontwikkeling en de vooruitzichten voor groei zijn nog steeds erg goed," concludeert Juan.
Meer informatie:
Juan Bonifacio Lastra
COSUR S.A
T: +54 230 44 74 11
M: +549 11 4447 5878
j.lastra@cosur-ar.com