Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
telers bezoeken Chiquita

‘Samenwerking essentieel om consumptiepatroon te veranderen’

Een groep van 60 actieve leden van LTO Glaskracht Nederland bracht woensdag 11 februari een boeiend en inspirerend bezoek aan het hoofdkantoor van Chiquita Benelux in Gorinchem. De excursie werd georganiseerd in samenwerking met de beursorganisatie van Tuinbouw Relatiedagen Gorinchem en vakblad Onder Glas.



Naast een informatieve rondleiding door de rijperij kregen de telers van directeur Benelux Franklin Ginus een heldere uiteenzetting over de filosofie van Chiquita. Tijdens beide onderdelen van het programma ontstonden levendige discussies over rijp- en koeltechniek, transport en logistieke enerzijds en marketing, promotie en duurzaamheid anderzijds.
Het zijn vaak de getallen die het meest tot de verbeelding spreken. Voor Chiquita zijn die kerncijfers indrukwekkend: een areaal van 45.000 ha bananen, waarvan 20.000 ha eigen farms en een productie van 150 miljoen dozen per jaar.

Samenwerking
Directeur Franklin Ginus gaf een bevlogen presentatie over het merk, inclusief de introductie van een nieuwe winkeldisplay (met verneveling) en de lancering van de nieuwe wereldwijde televisiecommercial. "Of het nu gaat om het tot waarde brengen van een duurzame keten of verbetering van de telersprijs van verse groente en fruit, bloemen en planten, de toekomst ligt in 'joint business planning'. Samenwerking met elkaar en met de retail, dat moet de weg zijn. Zolang Nederlandse telers afzonderlijk blijven opereren, verandert er niks aan hun positie in de keten", meent Ginus. "Telers en Chiquita kunnen ook samenwerken om de kwaliteit in de winkels te verbeteren en een onderwerp als duurzaamheid richting retail en consument te communiceren."



Prijzen
Het stoort Chiquita dat consumenten door de prijzenslag in de supermarkten groenten en fruit niet meer op waarde schatten. "Uiteraard kunnen we er ook voor zorgen dat bananen voor 99 cent in de winkel liggen. Maar dan moet je wel snijden in de kosten door elke vorm van toegevoegde waarde weg te laten: dus geen duurzaam transport, geen milieuvriendelijke verpakkingen, geen sociale zorg voor de mensen op de plantages en geen eerlijke margeverdeling in de keten. Ik denk niet dat we dat met elkaar willen, maar dat is wel de realiteit als de P van prijs bepalend blijft bij de inkoop. Stunten met groente en fruit levert alleen maar verliezers op."

Bron: LTO Glaskracht Nederland

Publicatiedatum: