Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jochen Borremans, Bingotrans:

"Weinig toekomst voor vervoer met LZV in België"

Tholen - De Benelux unie werkt aan een Verordening die een grote praktijkproef met de LZV of Ecocombi in Nederland en België mogelijk maakt. Dit stelt vervoerders in staat wegtransport beter, zuiniger en efficiënter te organiseren. Sommige transporteurs zijn enthousiast, anderen geven aan dat het niet haalbaar is. Volgens Jochen Borremans van transportbedrijf Bingo Trans is het Belgische wegennet er niet geschikt voor. "In Nederland gaat het mogelijk makkelijk, maar België is er niet op voorzien." Hij vindt het systeem in eerste instantie zeker niet verkeerd. "Wij als vervoerders zouden het natuurlijk ideaal vinden: je kunt gewoon meer meenemen. Maar ik zie er weinig toekomst in."


Jochen Borremans en Gunther Mutton in 2012 voor de vrachtwagen van Bingo Trans

Geen ideale situatie
In Nederland zijn ze al langer bezig met LZV-proeven. "In België is het de eerste keer. Er worden nu producten vervoerd vanuit de Jupiler-brouwerij naar de haven van Antwerpen. Dat is nog wel prima te doen, maar veel andere projecten zullen minder geslaagd zijn. Als je bijvoorbeeld van de E19 naar het industrieterrein van Sint-Katelijne-Waver wil geraken, is dat geen ideale situatie. Wij hebben veel klanten op een industrieterrein zitten, maar dat is wel vaak vlak achter een dorp. Daar moet je dan toch door heen met zo'n extra lange vrachtwagen. Bij veel klanten is het niet mogelijk om te laden en te lossen met die lengte. Ik zie het namelijk nog niet voor me. Het meest ideale is dat je van het industrieterrein ook meteen de autoweg op kan."

Veel geld
Jochen legt uit dat het systeem oorspronkelijk uit Scandinavië komt. "In Zweden en Noorwegen wordt het al jaren gehanteerd en daar loont het ook. De reden is dat ze daar geschikte wegen voor hebben en ze rijden ook langere afstanden dan bij ons. Stel dat het wel doorbreekt in België en rijden met een LZV overal goed mogelijk zou zijn kost dat enorm veel geld om zaken aan te passen. En volgens mij is het geld bij de staat ook een eind op. De investeringen die ze doen zijn meestal niet echt duurzaam vind ik. Vanaf de jaren 90 spreekt men bijvoorbeeld al over een rechtstreekse autobaan tussen Brussel en Antwerpen bij de E19 om het fileprobleem op te lossen. Maar helaas is er enkele jaren geleden een spoorrails aangelegd."

Voor meer informatie:
Jochen Borremans
Gunther Mutton
Bingo Trans BVBA
Industriezone St.-Kat.-Waver Z. 1
Kempenarestraat 64 - Bus 1
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
Tel. +32 15 85 89 71