Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijzenoorlog Britse supermarkten raakt de aardappel

De prijzenoorlog tussen supermarkten in het Vereningd Koninkrijk blijft aanhouden. Na een waarschuwing van de aardappelenleverancier Doddington, dat de winst substantieel onder de marktverwachtingen ligt, zijn er een tal van aandelen in het bedrijf Produce Investments verkocht; met verlies. 

De verkoop van verse aardappelen is de laatste 12 maanden slecht voor de Britse supermarkten als Tesco, zowel in waarde als in volume, door de groei van discounters als Aldi en Lidl. Om te kunnen concurreren met de discounters hebben de vier grote supermarkten aanzienlijk geïnvesteerd in lagere verkoopprijs voor basisvoedsel, inclusief aardappelen. Toegevoegd aan dit scenario is de sterke Europese aardappeloogst van vorig jaar (België, Frankrijk, Duitsland en Nederland). Dit had een structurele daling in de consumptie van Britse groenten tot gevolg.

De Britse oogst wordt (na drie jaar) geraamd op 5,74 miljoen ton, een stijging van 4 procent op jaarbasis, ondanks een daling van de aanplant tot het laagste in meer dan tien jaar. Produce Investments stelde dat in de eerste weken van 2015 de volumes verbeteren. Desalniettemin blijft er druk te staan op de verkoop van verse aardappelen. Produce Investments is van plan om samen te werken met retailers om hun supply chain-model meer af te stemmen op de heersende marktomstandigheden.
Publicatiedatum: