Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Den Berk Délice nieuw merk voor Belgische tomaten

Tholen - Onder de naam Den Berk Délice bieden vier Belgische telers hun product aan op Veiling Hoogstraten. Het brede assortiment is afkomstig van 40 hectare teelt. Koen Lauwerysen vertelt. 

Op de Fruit Logistica volgende week zijn ze te zien: de concepten en verpakkingen van het nieuwe merk Den Berk Délice. Achter het merk gaan vier Belgische telers schuil. 

Gezamenlijk richtten Luc Beirinckx en Koen Lauwerysen enkele jaren geleden kwekerij Den Berk BVBA op. Het bedrijf groeide in enkele jaren uit naar 25 hectare kas met deels diffuus glas en belichting. Met bevriende telers Hans van Gool hebben ze nu het merk Den Berk Délice opgericht. Sinds het najaar is Paul van de Mierop erbij gekomen om de promotie van de nieuwe merken op te pakken en om samen met Veiling Hoogstraten de afzetstrategie te bepalen. De producten van Den Berk Délice worden verkocht via Veiling Hoogstraten. 


De Miss Perfect!

Marktonderzoek
De oprichting van het merk, bijbehorende verpakkingen en concepten vloeit voort uit het marktonderzoek dat de telers de afgelopen jaren deden. "We hebben onder andere onderzocht wat er in de supermarkten te krijgen is. Hoe het product verpakt en gepresenteerd wordt", vertelt Koen Lauwerysen. "Met die kennis en met onze ideeën zijn we naar de Veiling en naar de retail gestapt om te kijken hoe we gezamenlijk nog verder kunnen raken." De keuze voor samenwerking komt ook naar voren in het logo dat vorig jaar voor Den Berk werd ontwikkeld en nu door de vier betrokken teeltbedrijven gedragen wordt: Fresh Retail Partner. "Het is waar we samen met de Veiling en met de handel voor willen gaan." De reacties zijn positief, vertelt de teler. "Het is een langetermijnstrategie. We willen samenwerken en zo een toegevoegde waarde hebben." 

Breed assortiment
Vanuit Den Berk Délice wordt een breed assortiment geleverd. Op de vier bedrijven staan segmenten van het ras Juanita, die op die veiling verkocht worden onder de naam Cherrystar. "Omdat we een brede waaier aan producten willen verkopen, hebben we nog enkele andere rassen staan zoals de troscocktail tomaat genaamd 'Brioso en nog standaard trostomaten Prunella en Princces", vervolgt Lauwerysen. Exclusief voor de Belgische markt heeft Den Berk Délice nog eens Kumato, Bellino en een partymix in diverse kleuren. "Hiermee willen we de markt breed kunnen benaderen." Het assortiment wordt afgemaakt met de Miss Perfect!. "We hebben bewust voor deze smaakvolle en zoete tomaat gekozen doordat het een exclusieve tomaat is in België met een hoog suikergehalte, knapperig bait en een relatief hoog zuurgehalte. Dit samen zorgt voor een heel bijzondere, intense en frisse smaak, echt lekker." 



Verpakkingen
Op de Fruit Logistica wordt van de Miss Perfect! de 170, 300 en 350-gramsverpakking getoond, met andere nieuwe verpakkingen. "Hiermee willen we ook laten zien dat als afnemers een bepaalde verpakking wensen, we daarop ook kunnen inspelen. Het is een stukje service naar de keten", verduidelijkt Koen Lauwerysen. Daarnaast zijn er diverse concepten uitgedacht. "Als er vraag naar is, kunnen we daarop inspelen", houdt hij het nog een beetje geheimzinnig. "Maar dat vertellen we graag persoonlijk op de beurs." 

Op de Fruit Logistica is Den Berk Délice vertegenwoordigd van 09.00 tot 18.00 uur in de stand van Veiling Hoogstraten, B-08 hal 6.2