Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peru: prijzen zoete uien dalen

De CEO van KeyPerú, Miguel Ognio Gomez, verklaart dat de Peruaanse export van zoete ui in het seizoen 2014/2015 kan oplopen tot 135.000 ton en een omzet van 50 miljoen dollar genereert. Hij laat ook weten dat de prijzen aanzienlijk daalden in dit seizoen, vooral als gevolg van overproductie.

"Peru heeft ongeveer 3.500 hectare zoete uien geplant dit seizoen, terwijl we normaal tussen 2.500 en 3.000 hectare planten," stelt hij.

Naast de hoge binnenlandse productie slaagden een aantal Amerikaanse producenten erin om hun productie te vertragen en zo te concurreren met de Peruaanse producenten. De VS is de belangrijkste markt voor Peruaanse zoete uien: 80% van de export gaat naar de States.

"Amerika is een grote producent van pittige ui en exporteert vooral naar Midden-Amerika. Maar die bestemming wordt op het moment verzadigd door uien uit Europa, dus moeten de Amerikaanse uien op de binnenlandse markt worden verkocht."

KeyPeru
KeyPeru zelf heeft ongeveer 20.250 ton zoete uien geëxporteerd dit seizoen, wat neerkomt op 15% van het nationale aanbod. De belangrijkste bestemmingsmarkten waren de Verenigde Staten en een aantal Europese landen. KeyPerú heeft ongeveer 400 hectare zoete ui, een areaal dat naar alle waarschijnlijkheid niet wordt uitgebreid dit seizoen.

Verwachting voor 2015/2016
Ten aanzien van het volgende seizoen, dat dit jaar begint in augustus, denkt Miguel Ognio dat het verstandig is om je te houden aan de daadwerkelijke bestellingen om nieuwe gevallen van overproductie te voorkomen. "Daarnaast moeten we niet vergeten dat de zoete ui in feite een delicatesse is. Het is een speciaal product, anders dan de gewone ui. De productie is lastiger, heeft verschillende eigenschappen en een verschillende prijs," concludeert hij.
Publicatiedatum: