Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jaime Zaforas: "Duitse afnemers schakelen eerder over op Nederlandse aardbeien"

Fresón de Palos: grootste aardbeiencoöperatie van Europa



Tholen - Fresón de Palos, is met 124 actieve leden en een jaarlijks volume van ongeveer 72.000 ton aardbeien de grootste aardbeiencoöperatie in Europa. De coöperatie is marktleider in Spanje met een marktaandeel van ongeveer 30%. Zo'n 45% van de productie wordt verkocht op de binnenlandse markt. Dat is opmerkelijk, omdat de meeste coöperaties en bedrijven ongeveer 90% van hun productie exporteren. De belangrijkste bestemming voor de resterende 55% is Duitsland, gevolgd door Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië.


Jaime Zaforas

Overaanbod

In het seizoen 2011-2012 kreeg de coöperatie te maken met overaanbod. Dit resulteerde afgelopen seizoen in een daling van zo'n 10% in de totale aanplant. "Dat is grotendeels te wijten aan de slechte resultaten van destijds" beaamt Jaime Zaforas, marketing manager van Fresón de Palos. "In 2011 was er een significante toename van de productie. In 2012 hadden de markten het vermogen om dat te absorberen, maar niet in 2013. Dat kwam onder meer door lagere kwaliteit, veroorzaakt door slecht weer. Maar ook door andere oorzaken, zoals de vertraging van de consumptie en de groei van de productie in Midden-Europa. Deze factoren hadden uiteindelijk hun weerslag op 2014, toen de prijzen niet het verwachte niveau bereikten - ondanks het aanbieden van een kwalitatief hoogwaardig product."


Jaime Zaforas

Centraal-Europese concurrenten profiteren van hun geografische ligging

Europese landen zoals België, Frankrijk en Nederland zijn ook gegroeid in volume, en maken daarnaast gebruik van hun strategische geografische ligging. Jaime Zaforas: "We hebben altijd Marokko gehad als grootste concurrent, maar misschien hebben we niet genoeg aandacht besteed aan Europa. Nederland heeft een unieke strategische positie en is in staat om fruit te leveren aan een groot aantal belangrijke markten, en dat binnen een paar uur. Dat concurrentievoordeel is merkbaar. Duitsland bijvoorbeeld, heeft de neiging om tegen het eind van het seizoen steeds minder Spaans fruit te importeren en om te schakelen naar Nederlandse aardbeien."



Consolideren
"Een andere mogelijke oplossing voor het voorkomen van pieken in de productie is het afstemmen binnen de sector. Maar om dit te bereiken zouden we eerst moeten consolideren; producenten zouden moeten samenwerken aan een sterkere concurrentiepositie," zegt Jaime. "Aardbeien kunnen ook hun limiet bereiken als het gaat om consumptiecapaciteit, maar het feit is dat de consumptie nog steeds op een erg hoog niveau ligt in vergelijking met andere fruit. Aardbeien zijn onderdeel geworden van de levensstijl en de eetcultuur van de meeste landen in de wereld. Voor andere minder bekende producten is dat nauwelijks haalbaar."




Meer informatie:
Jaime Zaforas
Fresón de Palos -
S. Cooperativa Andaluza Santa María de la Rábida

T: +34 959 65 60 20
jzaforasd@fresondepalos.es
www.fresondepalos.es
Publicatiedatum: