Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Mert Büke (Verita Costa Rica): "sociale media stimuleren exotenconsumptie"

"Totale Turkse ananasimport groeit gestaag"

Tholen - Verita Costa Rica zal tijdens de Fruit Logistica in Berlijn een nieuwe ananascampagne introduceren, onder het mom 'You name it, we do it'. Wereldwijde klanten krijgen daarbij de mogelijkheid om hun eigen merk op de ananas te promoten, dat voldoet aan de specificaties van een bepaalde markt. Turkije is verreweg de belangrijkste markt voor het bedrijf gevolgd door Azerbeidzjan en Georgië en Armenië.



"Elke markt heeft zijn specifieke vraag voor de kroon, maat en brix. Zo vraagt men in Georgië om dikkere ananas, dan in Turkije. Met deze campagne willen we onze afnemers stimuleren een marktspecifieke ananas aan te bieden", vertelt Mert Büke van het Nederlandse verkoopkantoor Verita Holland. Nagenoeg alle grote Turkse retailers voorziet Verita van ananas en de volumes zijn de laatste jaren flink toegenomen. "Tien jaar terug consumeerde Turkije op z'n hoogst twaalf containers ananas, nu zijn dat er al enkele honderden."



Kroonloos
Het volume kroonloze ananas ligt momenteel rond de 5%, maar Mert verwacht dat dit volume de komende jaren toe zal nemen. "Wij leveren zelf ananasschillers aan de Turkse retailers en dat heeft de consumptie in de loop der jaren een flinke boost gegeven. Voor die gesneden ananas is de kroon overbodig. Je kunt geen complete container met kroonloze ananas vullen vanwege de maximale beladingsgraad, maar door een container te mixen, is er veel mogelijk", vertelt Mert.



Naast ananas levert Verita ook andere groenten en fruit op de Turkse markt. Zo is Verita ook het grootste kiwi-markt op de Turkse markt en heeft het bedrijf het grootste aandeel in de Turkse markt van exotische groenten en fruit. "Maar als er vraag is op de markt, exporteren we ook Spaanse ijsbergsla via Nederland naar Turkije", vertelt Mert.



Sociale media
Sinds afgelopen jaar is het bedrijf volop actief met sociale media, waarbij consumenten worden geïnformeerd exotische groenten en fruit met recepten en om promoties te organiseren. "Het werkt educatief en mensen vinden het leuk. In onze sector is het gebruik van sociale media niet zo ingeburgerd, maar wij plukken er de vruchten van. Veel Turken weten niet over de toepassing van gember of granadilla. Via sociale media kunnen wij ze een handje helpen. Zo organiseerden we in 2014 met ProChile een blauwebessencampagne en met ProColombia een campagne met passievruchten. Deze maand introduceert Verita een nieuwe campagne voor ready-to-eat mango's met het handelskantoor in Peru."



Onder het Verita-merk levert het bedrijf tegenwoordig ook versgeneden fruit en fruitsalades aan de Turkse supermarkten. "Het unieke van ons bedrijf is dat we de hele keten beheersen. Zo hebben we met Verita Garden een eigen productiebedrijf in Turkije van 100 hectare voor appelen, peren en druiven en werken we voor kiwi's samen met lokaletelers. Daarnaast heeft Verita Costa Rica een kleine ananasfarm, al kan die niet in de totale vraag voorzien", vertelt Mert. Vanuit Nederland wordt er wekelijks een mix-truck met Nederlands product en importproduct verstuurd naar Turkije, Georgië, Azerbeidzjan en Armenië. "Rotterdam is de 'hub' voor de Europese import. Daarom kunnen we vanuit hier toegevoegde waarde bieden", besluit Mert.

Verita Costa Rica is exposant op de Fruit Logistica, Hal 25 - B12

For more information:
Verita Costa Rica
Mert Büke
mert@verita.cr
www.verita.cr
www.veritaholland.nl
www.verita.com.tr