Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Californische druiven tot half februari beschikbaar voor export

Ook in 2015 worden druiven uit Californië over de hele wereld verscheept. De export zal op sommige markten doorgaan tot half februari. "Een aantal exportmarkten hebben nog steeds grote volumes in voorraad," zegt Susan Day van de California Table Grape Commission. "Bronnen geven aan dat sommige importeurs van plan zijn de druiven in de koeling te houden tot het Chinese nieuwjaar half februari."

In Centraal Amerika, de Dominicaanse Republiek, Indonesië, Mexico, de Filipijnen, Singapore en Vietnam werd het fruit tijdens de feestdagen extra gepromoot. Zo werd goed ingespeeld op de gewoonte om met nieuwjaar op middernacht 12 druiven te eten. In Mexico werden de dozen bedrukt met de boodschap: "Vrolijk kerstfeest, een gelukkig nieuwjaar en 12 wensen met druiven uit Californië".

Volgens USDA bedroeg de druivenexport vanuit Californië van mei tot november 30,3 miljoen dozen van 8,6 kilo (exclusief Canada). Dit was een daling van 3% ten opzichte van het recordjaar van vorig jaar, maar desondanks het tweede beste resultaat ooit. 

De belangrijkste exportmarkten in deze periode waren China/Hong Kong (42.976 ton), Mexico (36.071 ton), de Filipijnen (20.521 ton), Australië (12.853 ton) en Indonesië (16.911 ton). 

Terwijl de volumes voor de meeste exportmarkten dit jaar licht afnamen, waren de exportvolumes naar het Verenigd Koninkrijk 45% groter dan vorig jaar, nam de export naar Indonesië met 38% toe en steeg de export naar Zuid-Korea met 32%. 

De commissie heeft in het seizoen 2014-15 een uitgebreide promotiecampagne gevoerd op 25 exportmarkten. Retailers worden gemotiveerd om aan het begin van het seizoen (mei-januari) veel druiven te verkopen en daarna ketenbrede acties in te zetten voor verdere verkoop.

Nu het Californische druivenseizoen 2014-15 zijn einde begint te naderen, richt de California Table Grape Commission zich op het volgende seizoen. Tijdens de Logistica in Berlijn praat de commissie met retailers en kopers over de mogelijkheden voor 2015-16.

Publicatiedatum: