Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Rafael Domínguez: "Grotere concurrentie derde landen"

Freshuelva onderzoekt exportmogelijkheden Azië met zachtfruit

Het aardbeienseizoen in Huelva is voorzichtig begonnen. De komende dagen zal de aanvoer voor zowel de binnenlandse markt als de export naar Europa starten. Dit jaar zijn er zo'n 10% minder aardbeien aangeplant in Huelva en het seizoen wordt afgetrapt met lagere volumes dan de laatste jaren. "De koudegolf vanaf eind december vertraagt de producties. We moeten waakzaam zijn, want de koudegolven kunnen zorgen voor bestuivingsproblemen, waardoor het zachtfruit in februari niet aan de handelsnormen voldoet", vertelt manager Rafael Dominguez van Freshuelva.



De telersvoorman vertelt dat de focus van de zachtfruitteelt op de aardbeien in Huelva steeds meer verschuift naar een grotere diversificatie van de andere berries, zoals frambozen, bramen en blauwe bessen (+25%) na twee seizoenen met lage prijzen in de Spaanse aardbeienteelt. "Maar de aardbeienteelt zal belangrijk blijven. De kwaliteitseisen nemen toe en we zijn bewust van de noodzaak om de kwaliteit te verbeteren met een onder meer een eigen veredelingsprogramma. Het ras Primoris is daar een goed voorbeeld van", zegt Rafael.

Ondertussen wordt de aardbeienteelt in landen als Marokko, Egypte en Turkije steeds meer concurrerend en weten ook de Britse, Nederlandse en Belgische telers hun seizoen steeds meer te verlengen. Rafael windt zich op over de subsidies die door de EU worden toegekend om het gewas in deze landen te promoten. "De toenemende teelt in deze belangrijke afzetlanden voor Spaanse aardbeien vormen een steeds grotere concurrent. Met Fepex hebben we onze onvrede geuit over deze vorm van protectionisme. Een andere bedreiging is de teelt in derde landen, die niet verplicht zijn om aan dezelfde voorwaarden op het gebied van traceerbaarheid en duurzaamheid te voldoen."

Freshuelva zet zich dan ook volop in voor het betreden van nieuwe markten en heeft onder meer haar zinnen op Aziƫ gezet. "We blijven lobbyen voor bilaterale fytosanitaire protocollen voor het openen van nieuwe markten, zoals China, waar er veel interesse is in het zachtfruit vanwege de gezonde eigenschappen. ook het Midden-Oosten en Zuid-Afrika zijn interessante markten. "We zijn gereed om het zachtfruit naar deze bestemmingen te sturen, ook al is dit logistiek niet altijd eenvoudig."

Op marketinggebied richt Freshuelva zich op de supermarkten en de gespecialiseerde fruitwinkels. "De strategie voor de toekomst van de sector is om de gezondheidseigenschappen te blijven promoten om de Europese consumptie verder te stimuleren."

freshuelva@fepex.es