Fotoreportage Food Center Westland en Nieuwjaarsbijeenkomst
Bekijk de fotoreportage hier.
Er wordt druk gebouwd aan het Food Center Westland
Gisteren werd de nieuwjaarsbijeenkomst van de Agro Businessclub Westland en ABC Westland gehouden in Westpoort. Vooraf kon eerst het Food Center Westland bekeken worden. Drie jaar geleden presenteerde Herwi Rijsdijk de plannen voor het project op de nieuwjaarsbijeenkomst en inmiddels is de bouw al behoorlijk ver gevorderd. Food Center Westland opent over enkele maanden en verschillende groothandelaren (Hollands,- en importgroenten en –fruit, exoten, paddenstoelen, Aziatische bladgewassen) hebben al ingetekend. Ook vanuit leveranciers van delicatessen en specialiteiten voor de horeca- en groentespecialist is er interesse, vertelde Herwi Rijsdijk. Daarnaast wordt een toeloop uit de Spaansepolder verwacht, gezien de onzekere situatie over de verkoop van de groothandelsmarkt Spaansepolder.
Rijsdijk besprak ook de andere ontwikkelingen op ABC Westland. In 2014 hebben 11 bedrijven zich op het terrein gevestigd en is er één bedrijf afgevallen. Voor 2015 staan zaken als zonnepanelen (er worden er dit jaar 8.000 geplaatst ter beperking van de CO2-footprint ), het keurmerk Veilig Ondernemen (de audit is volgende week ) en de Fruit Logistica op de agenda. Op de beurs staat ABC Westland met de gemeente Westland, FloraHolland en bedrijventerrein Honderdland.
Willem Baljeu sprak als voorzitter over de ontwikkelingen in de businessclub. De vereniging van Westlandse ondernemers verwelkomde dit jaar nieuwe leden uit de sierteelt en kende uiteindelijk een stabiel ledenaantal.
In de hele sector speelt dit jaar uiteraard de moeilijke situatie in de glastuinbouw en handel. Daar stond Willem Baljeu, inmiddels een jaar voorzitter van de Agro Businessclub, bij stil, maar hij sprak ook over kansen op het gebied van verduurzaming en marketing. Van dat laatste noemde hij projecten als het Westland Greenhouse bij het WK hockey en het voedingsdebat als voorbeelden, maar liggen volgens Baljeu zeker nog meer mogelijkheden. Op de Duitse markt bijvoorbeeld, waar Baljeu in plaats van de Duitse campagne voor lokaal product 'Kommt von hier, smeckt auch Dir' zeker ruimte ziet voor een slogan als 'Kommt aus dem Westland her, smeckt nach mehr!'. "Wees creatief", verduidelijkt hij. "Als telersvereniging heb je te maken met retailpartijen als Aldi, die een omzet van 27 miljard realiseren. Volgend jaar haalt Edeka waarschijnlijk meer dan 50 miljard. De oplossing ligt niet in machtsdenken, maar in het ontwikkelen van één krachtige marketingorganisatie en verkooporganisaties met onderscheidend vermogen. Dan kun je met handel en retail een gezamenlijke visie ontwikkelen."
De Nieuwjaarsbijeenkomst eindigde uiteraard met een gezellige Nieuwjaarsborrel. Bekijk de fotoreportage hier.