Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Johan Claes (BNFW) reageert op vertrek Chiquita

Tholen - De Belgian New Fruit Wharf in Antwerpen betreurt de beslissing, die Chiquita heeft genomen om na 33 jaar haar bananen in Vlissingen te laten lossen. Johan Claes van de BNFW reageert op de stellingen van Franklin Ginus, de directeur van Chiquita Benelux, die eerder deze week op een artikel in AGF de nieuwe situatie verklaarde.

Johan steekt van wal: "De argumenten die Franklin Ginus aanhaalt, zijn ons inziens terug te brengen tot één stelling: Daarbij heeft Kloosterboer een offerte neergelegd, die onze nieuwe eigenaar niet naast zich neer kon leggen. Hierdoor is het allemaal vrij snel gegaan en is in een vrij kort tijdsbestek de keuze op Vlissingen gevallen."
 
Hij gaat iets dieper in op de andere stellingen:
Franklin: "Door het wijzigen van de aanloophavens en het verkorten van de afstand kunnen we maar liefst vier dagen sneller lossen."
Reactie Johan: "Het is ons een raadsel hoe Vlissingen aanlopen 4 dagen sneller kan zijn als de vaartijd naar Vlissingen slechts 4 à 5 uur korter is dan Antwerpen (enkele reis). Bovendien lag het schip in totaal tussen de 36 uur en maximum 48 uur aan de BNFW-kaaien in de haven voor het lossen van containers, het lossen van onder dek paletten en het laden met containers en stukgoed.

Franklin: "Daarnaast zal de afhandeling van de ladingen in Vlissingen sneller plaatsvinden".
Reactie Johan: "BNFW Antwerpen staat algemeen bekend als de snelste haven wat betreft laden en lossen. Het automatisch magazijn waarin Chiquita behandeld werd, garandeert een zeer snelle behandeling en aflevering."

Franklin: "Door nog nauwkeurigere aankomsten kunnen we meer waarde in de keten toevoegen."
Reactie Johan: "De ETA (verwacht uur van aankomst) van schepen is 4 à 5 dagen op voorhand gekend. Dit is niet anders voor Vlissingen dan voor Antwerpen. Als het stormt in Antwerpen, stormt het ook in Vlissingen."

Franklin: "Niet alleen de prijs speelde daarbij een rol, maar ook de duurzame bedrijfsvoering van Kloosterboer. Zo wordt de energie voor de warehousefaciliteiten opgewekt met windmolens".
Reactie Johan: "De energie die BNFW gebruikt voor de koeling, verlichting én alle forkliften en transpaletten is 100% groene energie met certificaten van origine van duurzame oorsprong."
 

Johan vervolgt: "Tevens valt op te merken dat door de verhuizing van Antwerpen naar Vlissingen er elke week (op basis van Chiquita 2014 volumes) een massa vrachtwagens vele kilometers extra moeten rijden. Een snelle berekening leert ons dat dit al snel leidt tot méér dan 1 miljoen extra wegkilometers. Een duurzame oplossing? Wij aanvaarden de beslissing van de nieuwe eigenaar om te veranderen maar dan wel graag met de correcte argumenten van Franklin Ginus", besluit hij.



Voor meer informatie:
Johan Claes
SEA-invest nv, BNFW
Tel. +32 3 543 65 84
www.sea-invest.be