Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ben van der Most, Driscoll's:

"Constante groei zachtfruitprogramma's in winter bij Europese retail"

Tholen - Het jaar 2014 werd afgesloten met een toenemende vraag naar zachtfruit. "De algehele markttendens is goed. Retailers gaan ook in de winter door met zachtfruitprogramma's. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zie je de 'berries' vaker en langer in de schappen liggen. Ook in de rest van Europa gaan we uiteindelijk naar programma's toe die het hele jaar beslaan", vertelt Ben van der Most van Driscoll's.

"De verlate aankomst van de Chileense blauwe bessen, gecombineerd met de hoge consumptie in Europa resulteerde in goede prijzen. Daarbij was er ook vanuit andere bestemmingen als de Verenigde Staten, China en het Verre Oosten een goede vraag. Het Egyptische aardbeienseizoen werd verlaat door de kou en hetzelfde geldt voor de aanvoer uit Marokko. Hierdoor lag de vraag naar aardbeien in december op een hoog niveau en gingen ook de laatste kasaardbeien voor goede prijzen weg", vertelt Ben.



"Bij Driscoll's bouwen we voort op ons beleid om de retailers van een consistente kwaliteit vers, mooi en lekker zachtfruit te voorzien, zodat de consumenten herhalingsaankopen gaan doen. Wij verwachten dat dit drieluik gaat bijdragen aan een verdere ontwikkeling van de consumptie en zien ons marktaandeel stijgen", legt Ben uit.

Hij verwacht dat bramen één van de grootste groeiers worden in het Europese AGF-schap. "Vanaf begin maart vinden extra smaakvolle bramen hun weg naar steeds meer supermarkten. Wij verwachten dat onze nieuwe rassen verandering aan gaan brengen in het consumentengedrag. We moeten er als sector - van telers tot retailers- gezamenlijk voor zorgen dat de 'koek' groter wordt en de consumptie stijgt. Zo creëren we een win-winsituatie voor iedereen."



Het toenemende areaal glasaardbeien in Nederland ziet Ben niet als een bedreiging. "Natuurlijk moet het glasareaal niet vertienvoudigen, maar ik geloof dat de glasteelt juist bijdraagt aan een consistente levering aan de supermarkten. De Nederlandse teelt van aardbeien onder glas heeft toekomst en zal nog verder uitbreiden. Ons voordeel is dat wij productielocaties verspreid over de wereld hebben, waardoor we retailers het hele jaar door kunnen voorzien van zachtfruit. We streven ernaar om het fruit zo gericht mogelijk af te zetten met een korte lijn tussen het productiegebied en de markt."



Naast de toenemende zachtfruitvolumes bij de Europese retail ziet Ben een enorme toekomst voor verdere bestemmingen als China en India. "Ik ben ervan overtuigd dat deze markten nog veel meer zullen gaan groeien en dat Driscoll's hierin een belangrijke rol kan gaan spelen."

Voor meer informatie:
Driscoll's
Mieke Pulles
Communications Specialist
+31 (0)85 0217 452,
mpulles@driscolls.eu
www.driscolls.eu