Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Binnenlandse consumptie hardfruit flink gestegen

De binnenlandse verkoop van Nederlandse appelen en peren ligt op een aanzienlijk hoger niveau dan voorgaande jaren het geval was. De consument at in dit najaar 20% meer Conference peren dan gemiddeld in dezelfde periode van de vorige twee jaar. De stijgende consumptie geldt ook voor Elstar appelen, zij het in iets mindere mate. Dit blijkt uit een inventarisatie van verkoopcijfers door de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO).

De stijging kent een mix van oorzaken. Meest dominante factor is het lage prijs-niveau waar dit seizoen sprake van is. Dit valt samen met een vroege en ruime oogst in vergelijking met voorgaande jaren. Daarnaast genereerde het verlies van de Russische afzetmarkt veel media-aandacht voor de Nederlandse fruittelers. Dit droeg bij aan een positiever sentiment bij retail en consumenten voor Nederlands hardfruit, zo is de indruk. Vele supermarkten hielden acties met volop aandacht voor Nederlands fruit. De kwaliteit van de Nederlandse appelen en peren is dit jaar prima. Ook dat verleidt tot meer afzetacties én herhalingsaankopen bij supermarkten en groentehandelaren.

Belang thuismarkt groot
Voor Elstar is de thuismarkt het belangrijkst. Zo'n 80% van de productie wordt hier gegeten. Een vijfde deel vindt z'n weg naar consumenten in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië.

Van de peer gaat daarentegen het overgrote deel van de productie, 85%, de grens over. Tot de boycot was Rusland de voornaamste afnemer. In de afgelopen drie jaren ging steeds circa een kwart van de uitvoer van Conference naar dat land. Andere bestemmingen zijn Engeland, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.
Dat de Nederlandse consument dit seizoen vaker hapt in appelen en peren van eigen bodem, helpt daarom de gevolgen van een grote oogst en het wegvallen van een belangrijke exportmarkt op te vangen. Desondanks heeft de Ruslandboycot de Nederlandse fruitteelt tot nu toe al tientallen miljoenen euro's gekost.
De NFO hoopt dan ook dat supermarkten hun positieve inzet in het komende jaar voortzetten en met hun leveranciers doorgaan met winkelvloeracties, zo schreef de NFO onlangs in een brief aan de winkelformules. Daarin spreekt ze ook namens de fruittelers haar waardering uit voor de aandacht voor Hollands fruit.

Oogstraming
Voor 2014 is de binnenlandse appeloogst geraamd op 350 miljoen kilo (+12% t.o.v. 2013). Die van peren op 336 miljoen kilo (+3%). Voor de EU-28 luidt de oogstraming voor appelen eveneens flink hoger (11,9 miljard kilo, +9%). Bij peren is sprake van een lichte daling vergeleken met 2013 (2,3 miljard kilo, -2%).
 
Publicatiedatum: