Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Filip Fontaine: "In 2015 BelOrta meer op de kaart zetten"

BelOrta positief ondanks omzetdaling

Tholen - BelOrta zit vol ambitie voor het nieuwe jaar en is van plan om haar naam meer op de kaart te zetten. "We zijn bezig met accountmanagement op verschillende landen binnen en buiten Europa. We vinden het belangrijk om marktkennis op te doen en zoeken zelf onze bronnen op. We kijken ter plaatse ook wat de mogelijkheden zijn in nieuwe markten. Samen met onze partners, de exporteurs, gaan we onderzoeken hoe we van deze mogelijkheden gebruik kunnen maken", vertelt Filip Fontaine, directeur van Veiling BelOrta.

Bezorgd om telers
Hij kijkt liever vooruit dan terug, maar zegt toch kort iets over het vorige jaar. "Alle omstandigheden in acht nemend, hebben we nog een redelijk jaar gehad. De problemen met Rusland, de vreemde weersituaties in de winter en zomer: het was moeilijk naar prijsvorming toe." Hij geeft aan dat de omzet tegenviel. "Een daling van 20 miljoen euro is veel. Als veiling hebben we het nog behoorlijk gedaan en onze doelstellingen zijn behaald, maar voor de producenten viel het tegen. We kunnen niet tevreden zijn omwille van hen." Filip is zich ervan bewust dat ze zich dag in dag uit moeten blijven bewijzen tegenover telers. "Er is zeker een bepaalde spanning tussen producenten en veiling, maar dat is een gezonde uitdaging en houdt ons scherp."

Zoektocht

Hij geeft aan dat producenten mondiger zijn geworden en ook zelf willen weten wat er in de markt speelt. "Ook dat is één van de redenen waarom we zelf meer op verkenning gaan. We hebben al enkele successen geboekt met producten in Noord-Italië en Oostenrijk. We waren ook als eerste in Canada. Die aanwezigheid geeft een boost aan de commercialisatie. BelOrta bewijst duidelijk dat ze niet zelf exporteren en dat ook niet van plan zijn. Iedere keer als we opportuniteiten hebben gevonden geven we dit door aan exporteurs. Daar zijn we heel trouw in en dat is de manier waarop we willen werken. Ook van onze exporteurs verwachten we dat ze creatief en vernieuwd zijn, zodat we goed kunnen samenwerken." Ook de Russische boycot is één van de redenen van de zoektocht naar nieuwe markten. "We willen op deze ingeslagen weg verder en alle mogelijke afnemers leren kennen. Daarom hebben we dit jaar een vrij actief reisschema gepland waarbij we veel beurzen en landen gaan bezoeken." Het is een voordeel dat BelOrta in de loop der jaren is gegroeid. "Door de fusies zijn we vrij groot geworden en dat opent ook sneller deuren in het buitenland. Het gaat makkelijker dan vroeger."

Groei
Op de vraag welke producten het dit jaar gaan maken noemt Filip in eerste instanties enkele groeiers waaronder specialties en asperges. "Maar natuurlijk ook ons eigen merk: het BelOrta product. Daar gaan we voor dit jaar, we willen het maken met BelOrta. Consumenten in binnen- en buitenland laten we kennismaken met BelOrta en Flandria. Na de fusie is de naam van de veiling vernieuwd, dus ze moeten ons weer opnieuw leren kennen. Dat communiceren we op diverse vlakken. Door middel van de juiste strategie en doelstellingen gaan we BelOrta op de kaart zetten."

Voor meer informatie:
Filip Fontaine
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver - België
+32 15 55 11 11
www.belorta.be