Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Daling in conventionele aanvoer van fruit

Nieuw overslagrecord voor haven Antwerpen

De haven van Antwerpen zal dit jaar naar verwachting 198,8 miljoen ton goederen behandelen. Dat is een stijging van 4,2 procent in vergelijking met 2013 en een nieuw overslagrecord voor Antwerpen.

Het vorige record dateert van 2013, toen 190,8 miljoen ton goederen werden behandeld. De recordgroei wordt aangedreven door de overslag van containers (+5,6%) en van vloeibaar massagoed (+5,4%). Keerzijde van de medaille is de dalende overslag van het arbeidsintensieve conventionele stukgoed (-3,3%). Conventioneel stukgoed zijn fruit, staal, hout, papier en is een segment dat erg belangrijk is voor de tewerkstelling. Steeds meer stukgoed, zoals fruit, wordt tegenwoordig ook via containers vervoerd.



Zeeschepen

De voorbije 12 maanden liepen er 13.978 zeeschepen de haven van Antwerpen aan. Dat is 1,7 procent minder in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De bruto tonnenmaat steeg echter wel, met 1,5 procent tot 334,68 miljoen BRT. Het aantal ulcs (ultra large container ships, +10.000 TEU) schepen klokt dit jaar volgens verwachting af op 265 schepen, 67 meer als het jaar voordien. De groei is zeer uitgesproken in de categorie +13.000 TEU schepen: liefst 80 meer van deze containerreuzen zetten dit jaar koers naar de haven van Antwerpen. Begin januari (ETA is voorzien op 7 januari) wordt de Morten Maersk in Antwerpen verwacht, met zijn 18.000 TEU nog steeds een van de grootste containerschepen die momenteel in de wereldwijde vaart in omloop zijn.





Publicatiedatum: