Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roland Gels, Golden Wing Mau:

"Stijgende Chinese vraag naar importfruit, maar logistiek een uitdaging"

Tholen - Het Chinese bedrijf Golden Wing Mau werd zeventien jaar geleden opgericht door Mau-Wah Liu en richt zich sinds de start op de lokale fruitproductie en de distributie naar retailers. Nog altijd is de lokale productie een belangrijke pijler onder het bedrijf - waarin Capespan een aandeel heeft van 25% - maar sinds zes jaar heeft het Chinese bedrijf ook een eigen importafdeling. In totaal voorziet de Golden Wing Mau-groep fruit op dagelijkse basis aan zo'n 2.500 retail outlets in 80 verschillende steden. De Nederlander Roland Gels is deze zomer aangetrokken om deze importafdeling verder uit te bouwen.'



Stijgende vraag importproduct
Een belangrijke aanleiding om zich op de import te richten, is volgens Roland de grote vraag van Chinese consumenten naar Westerse producten en goederen. Daarbij komt het wantrouwen van de Chinese consument richting het lokale product door de recente voedselschandalen, die ook al leidden tot een stormloop op melkpoeder uit Europa. "China heeft dezelfde problemen als een land als India. Er zijn veel kleine telers en dat maakt de controle moeilijk, zo niet onmogelijk. Er zijn wel grootschalige teeltprojecten, die vaak gefinancierd worden door de overheid, maar je ziet vaak dat bij deze bedrijven de technische kennis tekortschiet. Ik had verwacht dat deze ontwikkeling sneller zou gaan. Golden Wing Mau investeert wel in steun en kennisoverdracht aan teeltprojecten als farm-to-fork in samenwerking met retailers."

Golden Wing Mau betrekt de producten van zowel eigen teeltbedrijven als bedrijven waarmee joint ventures zijn gesloten. "Voor ons zijn de grootste producten appelen, meloenen, pomelo's en peren. De laatste tijd handelen we ook steeds meer in (biologische) blauwe bessen en (golden) kiwi's", vertelt Roland. Vanwege de grote volumes heeft het Chinese bedrijf aparte importafdelingen voor kiwi's en bananen. Op importgebied staan druiven, citrus, kersen en appelen bovenaan de lijst. Belangrijkste importlanden zijn Chili, gevolgd door Zuid-Afrika, Peru, Nieuw-Zeeland, Australië en de Verenigde Staten. Vanuit Europa is de aanvoer het grootst van de Franse appelen.

Conference-peren
Het aantal toegelaten AGF-importproducten op de Chinese markt volgden zich de afgelopen maanden snel op, variërend van avocado's uit Chili en nectarines uit Australië (testfase) tot zachtfruit uit Mexico en appelen vanuit Zuid-Afrika en Red Delicous-appelen en citrus uit de VS. Met de opening voor de markt van Nederlandse Conference-peren is ook het eerste Hollandse AGF-product toegelaten op de Chinese markt. "Wij hebben de eerste container op het water", vertelt Roland. "Ik zie zeker mogelijkheden voor de Conference-peren in China, maar dan vooral bij de retail en in mindere mate bij de groothandels. Chinese consumenten willen gelijk hun product opeten. En je weet, als een Conference-peer hard is, dan is zijn smaak niet bijzonder goed. De consument moet dan ook voorgelicht worden."

Volgens de importmanager maakt de Chinese AGF-keten dezelfde omslag door naar de retail zoals de afgelopen dertig jaar in Europa gebeurde. "De Chinese retailmarkt groeit hard, met name vanuit China zelf. Sommige Westerse retailers hebben het daarentegen heel moeilijk in China. Een retailer als Tesco is daar een voorbeeld van. Men heeft moeite om in China voet aan de grond te krijgen. Enerzijds omdat men vaak niet begrijpt hoe de Chinese consument zijn inkopen doet en anderzijds omdat men zich vergist in de distributie." De afgelopen jaren hebben veel Nederlandse AGF-handelsbedrijven een verkoopkantoor in Azië geopend. "Ik verwacht wel dat deze ontwikkeling doorzet. In de Nederlandse handel zit veel ondernemersgeest en als je ergens groei vandaan wilt halen, dan ben je hier op het goede adres", besluit Roland. "Anderzijds blijft het een lastige markt om hier als niet-Aziatisch bedrijf wat van de grond te krijgen. En het succes verschilt dan ook behoorlijk per bedrijf."

Direct sourcing
Steeds meer richten de Chinese retailers zich op direct sourcing. "Dat is dezelfde ontwikkeling, die we in Europa hebben gezien. De Chinese supermarkten hebben enorme potentie vanwege de ontwikkeling van de middenklasse. Het bestedingspatroon verdubbelt en dat zet alleen maar door. Mensen krijgen een andere manier van kopen en koken en gaan meer buitenshuis eten. Dat geldt ook voor andere continenten. Alleen gaat de acceptatie van online verkoop van versproducten hier veel harder. Nu is die online verkoop in beperkte mate mogelijk. In grote steden is online verkoop goed te doen, maar wil je het goed aanpakken, dan moet je over heel China kunnen leveren en dat is logistiek gezien een grote uitdaging. De distributie is in China één van de sleutels tot succes, maar heeft nog een lange weg te gaan. Wanneer je de logistieke functie en het netwerk niet hebt, wordt het erg lastig om de retail te beleveren."

Voor meer informatie:
Roland Gels
Golden Wing Mau
Tel: +86 755 2265 3512
Mob: +86 138 2657 6681
roland@wingmau.com
www.wingmau.com