Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Patrick Catthoor: "Enorm krachtig instrument om logistiek te optimaliseren"

Aucxis ziet kansen voor gebruik RFID-technologie in AGF-sector

Tholen - Het Vlaamse bedrijf Aucxis heeft zo'n 30 jaar ervaring in het uitwerken van automatiseringsprojecten voor diverse sectoren. In de AGF-sector staat het bedrijf met name wereldwijd bekend om haar veilsystemen. In de loop der jaren heeft Aucxis zich verder gespecialiseerd op andere gebieden en zit nu op een gemiddelde jaaromzet van zes miljoen euro, waarbij de Business Unit RFID momenteel de grootste groeier is. De aandeelhouders zijn Flora Holland, Efice, LAVA die alle drie 30% bezitten. 10% is in handen van het management.

Volgens COO Patrick Catthoor is Aucxis groot geworden mede door de Nederlandse en Belgische veilingen. "Door deze specialisatie hebben we een nichekennis opgebouwd, die we onderbrachten in vier Business Units, waaronder E-trade, RFID-solutions, ERP-solutions en Process Control. "De rode draad is dat we niet te veel marktsegmenten benaderen, maar ons focussen op de aspecten waar we goed in zijn. We putten uit eigen bestaande platformen en frameworks, maar bieden toch voor elke klant een op maat gemaakt project. Dit met uitzondering van de koelingspakketten, die bijna volledig gestandaardiseerd zijn."


E-trade

E-Trade

"In het aandeel van E-trade, dus de klokkenbusiness, zien we in Europa omzetsgewijs stagnatie tot lichte terugval", aldus Patrick. "Dit komt door fusies, het toenemen van contractverkoop, bemiddeling en afstandkopen. Opvallend is dat we in overzeese gebieden juist een stijgende vraag merken. We hebben E-trade-projecten lopen in China, Maleisië, Australië, Brazilië, Nieuw-Zeeland en diverse andere landen. Als een bedrijf, waar ter wereld ook, een kloksysteem nodig heeft, komt men in 95% van de gevallen naar ons." Hij legt uit dat veel overzeese klanten gebaseerd zijn op Nederlandse aanwezigheid. "Het zijn vaak Nederlandse specialisten, kwekers of telersorganisaties, die op overzeese locaties gaan produceren en deze structuur daar in het leven roepen. Dit is met name bij bloemen het geval, minder bij AGF. Er is ook een andere groep. Dat zijn vaak organisaties uit het land zelf, die betere en eerlijkere trade tot stand proberen te brengen." Hij merkt op dat er regelmatig telersverenigingen op bezoek komen, die op zoek zijn naar een mogelijkheid om zelf producten te vermarkten via het Aucxis systeem. "Dergelijke initiatieven bloeden echter soms dood vanwege onvoldoende draagkracht en kritische massa."


Process Control

Process Control
Auxcis' eerste activiteit was het automatiseren van koelsystemen: Process Control. "ULO-cellen doen we al vanaf het begin. Vroeger waren onze klanten hier recht-streeks de producenten, veilingen en groothandelaren. Momenteel echter acteert onze PCS-afdeling alleen nog als solution provider, als fabrikant van hard- en software. De vermarkting en implementatie bij eindklanten loopt helemaal via onze dealerkanalen." Sinds vorig jaar biedt Aucxis overigens een volledig nieuw ULO-systeem. "Vroeger moest er een stuurcomputer in de hardware worden ingebouwd en had je elders een computer staan met de statistieken en dergelijke. Nu is alles software-gebaseerd: twee verschillende werkplekken zijn verwerkt in één toestel. Van Amerongen BV vermarkt deze software onder 'App|ell'."

ERP-Systemen

ERP-Systemen biedt Auxcis ook al enige tijd. "Dit hebben we uitgebouwd vanuit de E-trade systemen en momenteel bieden we een systeem wat SAP-waardig is, maar voor een nichesector. Momenteel hebben we zo'n zes klanten waar we dit aan leveren, er zit een organische groei in." Ook de LED-panelen zijn een afgeleide van de klokkenbusiness. "Momenteel is het een trend om klokken die voorin een veilzaal te zien zijn te vervangen door LED. Maar ook in de industrie of publiciteitswereld leveren we grote LED-schermen, waar weer de meerwaarde ligt bij het maatwerk."



RFID

Een van de nieuwste ontwikkelingen is RFID. "Het verschil met een barcode is enorm. Een barcode kun je per stuk scannen, maar als producten een RFID-tag hebben, scan je in bulk. En bovendien helemaal automatisch. In een RFID-tag kun je ook veel meer informatie kwijt, zelfs serienummers. Er zit een chip in het label verwerkt, wat als een soort antenne fungeert. Het enige voordeel van barcode is nog dat het goedkoper is. "Patrick geeft aan dat RFID nog maar weinig in de AGF-sector wordt gebruikt. "Bij bloemen zie je het weer wel veel. Zo zijn alle rolkarren van Flora Holland voorzien van een RFID-tag. Binnen en buiten de veiling zijn wereldwijd bijna 3 miljoen bloemenkarren met RFID-tag uitgerust. Het is een enorm krachtig instrument om de logistiek te optimaliseren en te tracken en tracen." Hij legt hij dat het introduceren van deze tags bij een gesloten circuit geen probleem is. "Bij een open of semi-open circuit wordt het al moeilijker. Je kunt RFID-tags bevestigen op pallets, palletboxen of plastic kisten, maar vaak zijn die in de AGF-sector niet van één eigenaar. Je zou dan de beslissing met de hele sector moeten nemen. Logistiek gezien zou het heel interessant zijn om dit te introduceren. De vis- en bloemenbranche zijn al zo ver, ongetwijfeld zal AGF ooit ook de stap zetten." Een voorbeeld van een organisatie uit de AGF-sector, die wel gebruikt maakt van RFID-tags, is Veiling Zaltbommel. Zij lieten dit vorig jaar implementeren voor een efficiënt beheer van de palletboxen." (In dit artikel lees je er meer over)



Ook kan het logistiek proces in kaart worden gebracht met realtime locatiebepaling. "In combinatie met GPS is lokalisatie in heel Europa mogelijk. Ook kan het weer gekoppeld worden aan het ERP- of WMS-systeem." Zo zijn er nog andere Aucxis klanten die wereldwijd hun containers RFID-getagd hebben. Hierin gaan de geoogste groenten en kunnen ze via Google Maps zien waar deze containers zijn en heen gaan."

Voor meer informatie:
Patrick Catthoor
Aucxis cvba
Zavenstraat 40
9190 Stekene
T: +32-(0)3 790 1717
F: +32-(0)3 790 1718
patrick.catthoor@aucxis.com
www.aucxis.com