Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marja Vijverberg, SweetPoint:

“We willen ons meer verdiepen in de consument”

Tholen - De aansluiting van SweetPoint bij Coöperatie DOOR komt tegelijk met de lancering van een nieuwe huisstijl en een sterkere focus op de eindklant. "We richten ons op de consument. Bij DOOR hebben we daarin gelijkwaardige partners gevonden", vertelt Marja Vijverberg.

Achttien jaar geleden al werd telersvereniging SweetPoint opgericht. Een groep Nederlandse telers startte met de teelt van de zoete puntpaprika van het ras Ramiro. "Dat gebeurde eigenlijk vanuit de teeltgedachte. We wilden innovatief produceren en waren vooral met die processen bezig. We hebben altijd wel voorgelopen op het gebied van teelt en verpakkingen, maar de laatste jaren zijn we steeds verder uit de glazen kas gekomen", vertelt Vijverberg. "We kijken naar de markt: hoe zit het retaillandschap in elkaar, hoe ziet het schap eruit en hoe handelt de consument? Dat is je uiteindelijke klant en daar willen we ons in verdiepen."

Deze strategie hangt samen met de exclusiviteit die SweetPoint heeft van het ras Ramiro. "We telen het ras al achttien jaar exclusief. De naam Ramiro gaan we meer naar ons toehalen. Daarmee willen we de winkelvloer op", vertelt Vijverberg. "Ons product herkenbaar maken voor de consument." Bij deze ontwikkelingen hoort ook een nieuwe huisstijl en een site: met recept- en productinformatie geschikt voor consumenten. "Maar ook gericht op handelspartners. Aan hen kunnen we laten zien dat we met de consument bezig zijn."


De nieuwe huisstijl van SweetPoint - met dank aan Mirakuleus (ontwikkeling huisstijl) Jem Id (website) Rik Keessen (merkstrateeg) Anneke Ammerlaan (trendwatcher) en Simone van de Berg (fotografie).

DOOR
De overstap naar DOOR past bij deze focus. Dit jaar ging SweetPoint zelfstandig de markt op, vanaf 1 januari verandert dat. "Binnen DOOR hebben we gelijkwaardige partners gevonden. Dan werken we liever samen dan dat we telkens opnieuw het wiel uitvinden. Zaken als facturering, ICT, voedselveiligheid kunnen veel efficiënter geregeld worden vanuit één organisatie." En met een gezamenlijke visie ons richten op de schakels in de keten en vanuit een gelijkwaardige samenwerking zijn er voor alle partijen groeimogelijkheden. "Samen werken is samen groeien", zo heeft Jumbo onlangs besloten ook de gele puntpaprika in de schappen te leggen. "We telen al jaren ook geel en oranje. Dat product ging veel naar het buitenland. We geloven ook in geel en oranje in Nederland en hebben daar energie en tijd ingestoken. Nu zit het bij Jumbo vast in het assortiment - passend bij de huisstijl en kleur", lacht Vijverberg. "Voor ons is dat een mooie ontwikkeling: dat de visie die je hebt ook werkt. Dat je in samenwerking kijkt naar de consument en met kennis hierover naar de retailer stapt."

Samen met de partners van DOOR is SweetPoint van 4 t/m 6 februari 2015 te vinden op de Fruit Logistica, Hal 1.2 stand D-10.